Door van tevoren de route van hun papiertje over te typen in de navigatiecomputer, en daarna netjes het "paarse lijntje" af te vliegen. (zie plaatje voor een voorbeeld van een navigatiescherm van een Boeing 737 met een boel informatie, waaronder het voornomede "paarse lijntje")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zijn bijvoorbeeld radio-bakens voor, zeg maar vuurtorens maar dan niet met licht maar met radio-signalen, de automatische piloot vangt die op en dan kan men de precieze koers bepalen in het donker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig gebruitk men een GPS, zeg maar, een vliegtuig TOMTOM.

Daarnaast de bovengenoemde radiobakens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan over de hele wereld virtuele snelwegen.
En dan ook nog eens driedimensionaal (Hoogtes)

Op kaarten staan de radio frequenties van de kruispunten.
Door nu die ferquentie in te stellen wijst de pijl van je ADF naar dat punt. Dus is het een kwestie van de pijl volgen.
Als je nu ergen specifiek heen wil of wilt weten wara je bent stel je twee van die frequenties in. Door dan de lijnen van de pijlen op je kaart te trekken weet je dus waar je bent.

In moderne passagiersvliegtuigen zit dat systeem van NDB en Adf nog steeds. maar men gebruikt daar de FMC (Flight management computer)
Men zet voor de vlucht zeg maar alle punten in die pc en dan ziet men de route op het scherm voor hun. Bij vertrek en aankomst krijgt men een sid of star op (aankomst of vertrekroute) Dat is een aantal punten dicht bij elkaar die samen een route aangeeft.

Dus stel men vertrekt van Schiphol via de Lopik1a Dan zal men na het opstijgen via een bocht naar Lopik vliegen en vanaf daar de FMC volgen.
Komt men aan op Schiphol wordt men afhankelijk van welke kant men komt naar een centraal punt gebracht vanaf west is dat bijvoorbeeld Redfa een punt (boven de noordzee) van daaruit krijgt men dan te horen naar welke baan men moet en via welke route.
Oost is norku (ergens bij hengelo), zuid is HSD(Haamstede), Noord is Eel (eelde)

Alle routes en punten hebben een naam. eigenlijk net als snelwegen hun nummer hebben.

Door dus de frequenties in te zetten kan men uitvinden waar men zit.