WW2 Airplane schieten met mitrailleur tegen propellor?

Wat ik mij altijd al afvraag is het volgende. Je ziet in films vaak een vliegtuig die schiet met mitrailleurs vanaf de neus. Maar aan de voorkant zit een propellor. Hoe kunnen ze schieten zonder de propellor te raken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

ER is een mechaniek voor bedacht zodat de mitrailleur synchroon loopt met de proppellor, of te wel, de kogel vliegt precies tussen de bladen door.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een Nederlandse uitvinding en ook nog eens gedaan voor de Luftwaffe. De uitvinder heette Anthony Fokker en zijn ontdekking was behoorlijk eenvoudig. Fokker bedacht een ingenieus systeem met een houten pin vlak bij de vuurmond van het machinegeweer. De pin wordt door de rondraaiende bladen van de propeller naar boven geduwd en stopt via een hefboompje kort het vuursysteem. Is het propellerblad voorbij, dan veert de pin terug, waardoor de mitrailleur weer begint te schieten. De Britten en de Fransen hadden aanvankelijk niet zo’n systeem en vuurden vanaf de bovenvleugel of zelfs vanuit de cockpit. Zulke sustemen waren veel minder accuraat en ook er moeilijk te bedienen. Fokker bouwde de trekker gewoon op de stuurknuppel. De vinding heet de gesynchroniseerde mitrailleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niets aan toe te voegen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in de eerste wereldoorlog was fokker voor de duitsers en in de tweede wereldoorlog was fokker voor de nederlanders. Hoort ook een beetje bij het eerste antwoordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met antwoord 1 eens.
Hier nog een link met engels talige uitleg Bronnen:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupter_gear
Er kan ook een aanslag op de krukas zijn aangebracht. Deze aanslag 'zegt' tegen het wapen wanneer hij kan schieten en waneer niet.