Daalt een Airbus A-380 steiler dan een 747?

ik zag vanmiddag de Airbus A-380 overvliegen op weg naar Schiphol, ongeveer 18 km voor de Zwanenburgbaan. Het toestel leek helemaal niet zo groot, veel kleiner dan een Boeing 747 die ik hier vaker zie overvliegen. Nu heb ik het vermoeden dat de A-380 hoger vliegt over mijn woonplaats dan een 747. Vliegtuigen voor Schiphol komen hier normaal op 2000 voet over, maar die 747's lijken veel lager te vliegen. Kunnen deze toestellen minder hoog de landingsbaan naderen? Of kan de A-380 steiler de baan benaderen? Of is de A-380 op het oog minder groot als hij op 600 meter overvliegt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ten eerste lijkt een A380 in de lucht kleiner dan een 747, omdat het vliegtuig veel dikker en gedrongener is dan de 747 ook al zijn ze van ongeveer gelijke lengte. Daardoor heeft hij meer de vorm van kleinere vliegtuigen. Ik verbaas me er ook altijd over hoe klein hij lijkt totdat je hem van dichtbij ziet.
Ten tweede woon je 18km van de zwanenburg baan. wat bovenstaande antwoorden zeggen klopt wel. Alleen op 18km van de baan volgen de vliegtuigen nog niet het glijpad maar nog de 'arrival' route. Deze wordt nog wel eens op verschillende hoogtes gevlogen in verband met verkeersdrukte in de lucht. Het is dus mogelijk dat vliegtuigen soms hoger vliegen. Het kan ook zijn dat het vliegtuig helemaal niet op de zwanenburg baan geland is maar nog om moest vliegen naar bijvoorbeeld de polder baan en dus nog niet op hoogte voor het oppakken van het glijpad zat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het meest duidelijke antwoord. Het toestel kwam vanaf het IJsselmeer en dan landen ze meestal op de Zwanenburgbaan, vanaf de Noordzee op de polderbaan, ik kan dan dat vanaf de bovenverdieping mooi volgen dat vliegtuigen dan parallel vliegen. De minimale hoogte boven het dorp hier is 600 meter voor reguliere verkeersvluchten, de DC 4 vliegt hier veel lager over.

Andere antwoorden (2)

Dat is puur gezichtsbedrog. Alle landende toestellen dienen op het zelfde glijpad te blijven van het instrument landing system. Toegegeven, ze wijken daar incidenteel wel van af, maar dat is ongewenst en het is niet gebonden aan een type toestel.
Plaatje bij antwoord
escape
11 jaar geleden
De aanvliegroutes van Schiphol staan vast. Een vliegtuig vliegt als het ware over een driedimensionale snelweg.
De glideslope (Dalingshoek) is vastgelegd en voor allemaal hetzelfde.

Overigens is het bijna onmogelijk een echte inschatting te maken van hoogte vanaf de grond. Je wordt namelijk enorm beinvloed door de wolken erboven.

En als je bijvoorbeeld in Zandvoort woont. kan het zijn dat hij of op de 18R of de 18 C landt en dan is de hoogte ook al anders.