Hoe kun je flightlevel bereken?

Hoe kun je flightlevel omrekenen naar kilometer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

De 'flightlevel' is de vlieghoogte van een vliegtuig dat wordt in feets (van foot) gemeten. Afkorting ft.

1 ft = 30,48 cm.
Dus 32,8 ft = 1 Km.

Dus als een vliegtuig op 10 Km hoogte vliegt dan is dat
3248 ft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jah, moest ook 32.480 ft zijn. Vond het al zo weinig :) Daarom ben ik ook gezakt voor m'n piloten examen.
Ik reed nog op de grond terwijl ik dacht dat ik al minstens 150 meter hoog zat....

Andere antwoorden (3)

Wil je niet echt uitgebreid rekenen, deel dan het flightlevel door drie. Fl 36000 foot wil zeggen Een hoogte van ongeveer 12 km.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fight Level (FL) is de gestandaardiseerde nominale vlieghoogte van een vliegtuig in honderd voet.

Deze hoogte wordt berekend vanuit de internationale standaard druk waarde van 1013.25 hPa. Dat is de gemiddelde druk op zeeniveau, daarom is vanuit het Flightlevel niet gelijk de hoogte boven het aardoppervlak te berekenen.

Flightlevel 320 betekend dus een gestandaardiseerde nominale vlieghoogte van 32.000 voet, wat weer overeenkomt met (32.000 * 0,00030348) 9,7536 kilometer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beneden 3500ft (de transition altitude) is de hoogtemeter van een vliegtuig ingesteld op de actuele luchtdruk op grondniveau. Daarboven wordt er een standaard luchtdruk (1013,2 Hpa) ingevoerd en vanaf dan wordt er gesproken van flightlevels. Een flightlevel geeft dus niet een standaard hoogte boven de grond aan, als de luchtdruk hoger dan de standaard waarde is liggen de flightlevels hoger is de druk lager dan liggen de flightlevels ook lager. 1 Hpa verschil in luchtdruk is ongeveer 30ft hoogteverschil (dit is ook afhankelijk van de temperatuur) FL360 oftewel 36000ft (36000/3.28=+/-11000m) ligt bijvoorbeeld bij een luchtdruk van 980 Hpa 1013-980=33hpa X 30ft = 990ft lager dan bij standaard druk. De hoogte van een flightlevel kan dus elke dag anders zijn. Dit is echter geen probleem omdat alle vliegtuigen dezelfde instelling op hun hoogtemeter hebben dus ten opzichte van elkaar houden de vliegtuigen voldoende afstand. En aangezien tijdens het dalen op flightlevel 50 de hoogtemeter weer omgezet wordt naar de actuele druk zien de piloten tijdens de landing ook weer de juiste hoogte boven de grond.