Kan je als minderjarige zomaar met het vliegtuig reizen?

Laatst was er in het nieuws dat het zeilmeisje Laura Dekker niet vanuit Nederland met het vliegtuig naar Sint Maarten gevlogen kon zijn, omdat een minderjarige niet alleen zou kunnen reizen. Kan je, als je als minderjarige eigenlijk naar school moet, op een doordeweekse dag zomaar met het vliegtuig weggaan? Of houdt de douane je dan tegen omdat je eigenlijk op school moet zitten? Er werd ergens gezegd dat je ouders schriftelijk toestemming gegeven moesten hebben. Als dit zo is, kan je dan wel zomaar op een doordeweekse dag weg, of moet je school dan ook nog toestemming geven? Verschilt de regelgeving hiervoor ook nog per land?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (9)

Ik weet dat mijn stiefzusje dit wel mocht, maar onder begeleiding. De begeleiding kon je gewoon op schiphol aanvragen zodra je daar kwam voor je vlucht.

Toegevoegd na 42 seconden:
dit was overigens wel in de vakantie. Verder weet ik dus niks over de schoolzaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn nogal wat verschillende vragen.
De school. Nee je mag niet zomaar van school wegblijven.

De douane zal je om díe reden niet aanhouden die zullen kijken naar je paspoort. Ben je jonger dan 14 moet er iemand bij je zijn die je begeleid. De regels voor alleen reizen verschillen inderdaad per land
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja volgens mij mag dat wel als er maar een voogd bij zit (strerd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke maatschappij heeft een andere regeling maar over het algemeen moet het geen probleem zijn om als minderjarige te vliegen.

Bij Transavia.com geldt het volgende:

Alleen reizende kinderen
Voor alleen reizende kinderen (zonder begeleiding van iemand van 16 jaar of ouder), geldt het volgende:
Kinderen t/m 4 jaar worden aan boord niet geaccepteerd.
Kinderen in de leeftijd 5 t/m 11 jaar kunnen alleen reizen. Zij moeten daartoe aangemeld worden bij het Transavia Call Center. Er wordt vervolgens door Transavia zorg gedragen voor begeleiding naar en van het vliegtuig. De purser ontvangt het alleen reizende kind aan boord en draagt het kind bij aankomst op de bestemming over aan de Transavia afhandelaar ter plaatse. Er dient te allen tijde een afhaler (van 16 jaar of ouder) op de luchthaven van bestemming te zijn, anders gaat het kind op de retourvlucht mee terug. Deze afhaler dient zich vooraf te melden bij de Transavia afhandelaar op desbetreffende luchthaven. De kosten voor deze service bedragen €50,00 per kind per enkele reis. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar mogen alleen reizen en krijgen verder geen begeleiding van Transavia personeel. Alleen passagiers van 16 jaar en ouder mogen kinderen onder de 12 jaar begeleiden.

Buitenlandse minderjarigen onder 18 jaar die alleen reizen mogen worden geweigerd als er niemand in Portugal de verantwoordelijkheid draagt voor hun verblijf.

Dit schrijft de KLM:

Als uw kind alleen reist

Kinderen van 5 tot en met 14 jaar kunnen alleen reizen als zij gebruikmaken van de Unaccompanied Minor Service. Uw kind krijgt extra aandacht: gedurende de hele reis waken wij over de veiligheid van uw kind. Op Schiphol worden alleenreizende kinderen naar de Junior Jet Lounge begeleid. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming dragen we uw kind persoonlijk over aan de door u opgegeven persoon.

Jongeren van 15 tot 18 jaar mogen onbegeleid reizen, maar kunnen ook gebruikmaken van de Unaccompanied Minor Service.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter was afgelopen zomervakantie 14 jaar toen ze van de Ned. Antillen naar Amsterdam met de KLM vloog. Ze vloog zonder begeleiding en dat was geen probleem. Volgens mij houdt de douane kinderen niet tegen omdat ze op school zouden moeten zitten. Hiervoor heb je in Nederland de leerplichtambtenaar. Op ons eiland is, bij mijn weten, geen leerplichtambtenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kan vliegen als minderjarige.
De douane kan en mag je niet tegenhouden want de douane kan helemaal niet weten of je wel schoolplichtig bent. Er zijn nu eenmaal uitzonderingen. Bv onderweg naar een school elders inzake een uitwisselings programma, of voor een jeugd sport wedstrijd waaronder bv. ook de internationale wiskunde olympiade valt of jeugd tennis kampioenschappen.
Echter, bij te jonge kinderen moet er wel een volwassene mee.
Laura is echter oud genoeg. En de ouders hebben al sowieso getekend voor het paspoort dat ze heeft.

Officieel moeten ouders inderdaad wel toestemming geven maar dat zegt verder vrij weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dit kan niet.

Ligt er ook aan wat jouw bestemming is. Binnelandse vluchten zullen geen probleem zijn.
Vluchten over de landgrenzen zullen onder begeleiding moeten. Dit kan een voogd, ouder of daarvoor aangestelde begeleider zijn.

mijn ex heeft een dochter die naar nederland kwam en zij mocht niet reizen zonder een aangestelde reisbegeleider.

In dit geval was er iemand van de flightcrew haar begeleidster. Maar dit moet vooraf wel schriftelijk bekend gemaakt worden bij de vliegmaatschappij en reisbureau.
De documenten dienen bij gemeenten en ambassades op orde te worden gemaakt.

Een vakantievlucht zal ook onder begeleiding moeten plaatsvinden omdat een minderjarige misschien wel de taal van desbetreffend land niet verstaan of kan lezen. Ook kunnen er andere wetten gelden in een ander land waardoor een veiliger verblijf voor een kind misschien wel niet gegarandeerd kan worden. Of het land is simpelweg te gevaarlijk.

Zoveel redenen die het wel noodzakelijk maken dat een minderjarige onder begeleiding mag reizen per vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had begrepen dat ze vanuit het buitenland naar St. Maarten was vertrokken.

Dus dat het vanuit Nederland niet zomaar wordt toegestaan.

Toegevoegd na 46 seconden:
Dus als ze vanuit Duitsland zou zijn gevlogen is het mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het beleid van de maatschappij,

Als het kan dan wordt jet kind bij de incheck overgenomen door een begeleider van de luchtvaartmaatschappij hiervoor moet je tekenen,
Dat formulier moet bij elke stap getekend worden. Vliegtuig in, vliegtuig uit. En de persoon die hem overneemt op de eindbestemming mag enkel met afgesproken legitimatie dan het kind meenemen de luchthaven af. Er wordt dus minimaal 4 keer getekend.
Tijdens het wachten blijft de begeleider bij het kind.
Hier kunnen extra kosten aan vast zitten.