Gedoe over extra gewicht 400gram koffer bij AirAsia. Man naast me woog 30 kg meer dan ik. Is geen probleem. Moeten zware mensen al ergens bijbetalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het al ingevoerd is weet ik niet maar kijk eens op OBESITAX
http://www.vetvrij.com/lekker-breed-zitten-met-obesitax-ticket-bij-klm-air-france.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat omdat een persoon jouw koffer moet tillen. En er zijn zware arbo regels daarvoor. Die meneer en ook jou hoeven ze niet te tillen. Dus tis onzin om over lichaams gewicht te zeuren

Antwoorden (3)

Neen, zie ook antwoord op jouw vorige vraag. Bagage kan je objectief bekijken; iets is te zwaar of niet. Met personen wordt dat anders aangezien je een persoonsgebonden vervoersbewij koopt ongeacht het ten aanziens des persoons (dat zou immers discriminatie zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb van een stewardess vanntransavia gehoord dat als je niet hoeft te accepteren dat dikke mensen naast je komen zitten als je daardoo klem komt te zitten. Er schijnen als maatschapijen te zijn die mensen met overgewicht (extremer dan een paar kilotjes te veel) twee stoelen laten kopen. Dus op een bepaalde manier moeten deze reizigers soms al bijbetalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is volgens mij voor lange mensen ivm met meer beenruimte bij de deur.
Dat van het tillen is nonsense... Een graag gehoord argument om dit soort vragen te beantwoorden. Maar het gaat hier om Airasia die een maximum gewicht van 20KG hanteren, terwijl er op hetzelfde vliegveld zat maatschappijen zijn die 30KG hanteren en voor sommige eersteklas passagiers nog meer. En die bagage wordt afgehandeld door hetzelfde personeel dus die vlieger gaat niet op.

Het heeft simpelweg te maken met gewicht van het vliegtuig, hoe lichter het vliegtuig is hoe zuiniger het vliegt (en ja dat maakt al verschil bij 1 kilo meer of minder) Dat je bij moet betalen heeft dus 2 voordelen voor de maatschappij, ten eerste wordt je ontmoedigd om teveel bagage mee te nemen, ten tweede hebben ze wat extra inkomsten als iemand dat wel doet.

Dit kun je wel doen met bagage, omdat je daar makkelijk regeltjes over kunt maken. Het is een stuk lastiger (vooral ethisch gezien) om regels te maken over het maximum gewicht van een passagier. Er zijn natuurlijk een aantal low-cost carriers, met ryanair in het voortouw die dit wel willen want die proberen overal geld uit te halen en Michael O'leary kent nu eenmaal geen schaamte en mag graag een beetje provoseren. Maar vooralsnog is het zo dat je iemand wel voor teveel bagage kunt laten betalen maar niet voor teveel vet.