Een vliegtuig kan schommelende bewegingen op golven van lucht maken; dat wordt turbulentie genoemd. Net als op het water een boot op en neer gaat als er golven ontstaan (door harde wind of doordat er een ander schip heel hard voorbij komt varen) gaat een vliegtuig ook heen en weer als het op een soort wind van lucht terechtkomt. Die lucht is in beweging wanneer twee stromingen van lucht elkaar tegenkomen; als warme en koude lucht elkaar raken; wanneer er een wolk is; en als het vliegtuig door een wolk heen gaat.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een wolk is het vaak kouder dan in de omgeving daaromheen. Die verschillen zorgen voor beweging en als daar een vliegtuig doorheen gaat, zorgt dat voor turbulentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou die site niet als referentie gebruiken want daar staan een hoop onwaarheden op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel het stukje waar ze uitleggen waardoor turbulentie ontstaat in de basis wel correct is (het is wel wat kort door de bocht) is deze site duidelijk gericht op mensen van hun vliegangst af praten en dat gaat hier en daar met een leugentje om bestwil. Severe Turbulence kan wel degelijk een gevaar betekenen voor de veiligheid, luchtzakken bestaan ook en een vliegtuig kan zeker niet 2,5 keer de sterkste turbulentie ooit gemeten aan. Dit zijn echter wel zeer zeldzame verschijnselen!