wat nou als een piloot met een helikopter opstijgt en twee uur in de lucht stil blijft hangen, is hij dan nog op dezelfde plek of ergens anders?

de aarde draait natuurlijk maar draait de helikopter mee of niet, want hij bleef stil hangen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (4)

Als hij stil blijft hangen blijft hij stil hangen ten opzichte van de aarde. Dan hangt hij nog op dezelfde plek.
Anders als een luchtballon, die geen voortstuwing heeft maar op de wind meedrijft en dus wel verplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de zwaartekracht trekt hem gewoon mee, hij zal dan dus gewoon 2 uur lang op dezelfde plek blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een andere plek, want er is ook wind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De andere sprekers hebben gelijk. Maar hier even wat diepere uitleg. In feite stel jij een vraag die te maken heeft met wat Einstein zichzelf afvroeg toen hij de relativiteitstheorie ontwikkelde. De vraag is wat de definitie van "stil hangen" is. Of, van "bewegen". Het punt is dat alle vormen van bewegen of stil hangen alleen zinvol is als je het relateert aan iets anders.

Als jij in een vliegtuig zit dat op een constante hoogte boven de aarde vliegt met een snelheid van bijv. 300 km per uur (ten opzichte van het aardoppervlak!) en je gooit een tennisbal recht omhoog, kun je hem prima vangen. Maar gooi je die recht omhoog? Wel ten opzichte van het vliegtuig en ten opzichte van jezelf, maar niet ten opzichte van het aardoppervlak. De bal beweegt óók 300 km per uur t.o.v. het aardoppervlak, net als jij en het vliegtuig waar je in zit, en daarom kun je het beschouwen als "recht omhoog" vanaf waar jij zit. Maar als je langs een "stil hangende" helikopter zou vliegen zou de piloot jouw tennisbal dus met 300 km/uur voorbij zien vliegen!

Als je nou op het aardoppervlak staat en je gooit een tennisbal recht omhoog, dan beweegt die tennisbal net zo snel als jij, namelijk met de rotatie van de aarde mee. Toch hoef je daar bij tennis geen rekening mee te houden. De atmosfeer om de aarde heen (in ieder geval de eerste paar kilometer hoog) is compact genoeg om min of meer met de aarde mee te roteren en daarom beweegt de "stil hangende" helikopter in jouw vraag, net als de tennisbal, met de rotatie van de aarde mee, want die helikopter hangt gewoon in die luchtlagen.

Uiteraard is er wind en zo, maar die is ook relatief te beschouwen ten opzichte van de rotatie van de aarde. De aarde best wel snel (omtrek van de aarde is 40.000 km, en zoals je weet draait 'ie precies 1x per dag om zijn as, dus 40.000 km per 24 uur = 1.666 km per uur voor iets dat zich op het aardoppervlak bevindt), dus in feite draait alle wind in de atmosfeer ook met de draairichting van de aarde mee. Wind die met 100 km per uur westwaarts waait gaat dus gewoon ietsje minder hard met de aarde mee dan wind die met 100 km per uur oostwaarts waait. Kortom, windstil betekent eigenlijk gewoon dat de atmosfeer (althans die vlakbij het aardoppervlak) net zo snel om de aarde-as roteert als de aarde zelf, en jouw helikopter beweegt daar in mee.

Dus het antwoord is: nee, de helikopter is niet op dezelfde plek (de aarde beweegt flink), maar wel op dezelfde plek TEN OPZICHTE VAN het aardoppervlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad maar zonder bijsturen zal hij heel precies gezien ook ten opzichte van de aarde niet op dezelfde plaats blijven. Wat betreft de zwaartekracht kun je zeggen dat deze praktisch gezien op dezelfde plaats blijft, zeker binnen twee uur. Maar heeeel precies gezien niet. Er is namelijk een miniem verschil die de zwaartekracht uitoefent op de helikopter als deze op 50 meter hoogte of bijvoorbeeld 1000 meter hoogte vliegt: De grootte van de zwaartekrachtversnelling die de aarde genereert op haar oppervlak, of gelijk waar erboven, wordt gegeven door de algemene gravitatiewet van Newton : a = G Ma / R2 G is de universele gravitatieconstante, Ma de massa van de aarde, en R de afstand tussen de plaats waar je de gravitatieversnelling wil kennen en het centrum van de aarde.
Die afstand R is dus de som van twee dingen : de straal van de aarde, en de hoogte boven het aardoppervlak. R = Ra + h let er op dat je alle afstanden in meter uitdrukt. Dan is Ra gemiddeld 6378000 meter Je ziet, of h nu 50 meter is, of 1000 meter, zal in de practijk geen verschil maken. Vandaar dat men "in de buurt van het aardoppervlak", de waarde g = 9.81 m/s2 kan gebruiken. Die vind je door in de formule bovenaan de waarden van G, Ma en Ra in te vullen (in meter, kilogram, seconde !) Dus, is er een verschil tussen de gravitatieversnelling op 50m hoogte of op 1000m ? Ja
Maakt het in de practijk iets uit ? Neen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens! Maar dat paste niet in mijn 2500 karakters :D