Wat zijn de regels in de lucht voor een klein één motorig propellorvliegtuig?

Ik wil binnenkort een vliegles nemen en ik vraag me af of het dan bijvoorbeeld mogelijk is om naar Amersfoort te vliegen en op welke hoogte je dan moet vliegen. Ik zou dan vanaf hilversum willen vertrekken. Aan welke vliegregels moet ik me dan houden tijdens de vlucht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (2)

Nee, je mag heus niet zo maar in je vliegtuig stappen om ergens naar toe te vliegen.

Het is in de lucht al hartstikke druk.
In de lucht lopen vijf zogenaamde grote internationale ‘snelwegen’. En de nodige kleinere routes.
Voor iedere vlucht heb je toestemming nodig.
Luchtverkeersleiding Nederland (Air Traffic Control the Netherlands) houdt zich bezig met het in goede banen leiden van het luchtverkeer in Nederland.

De verkeersregels krijg je wel tijdens de vlieglessen.
Voorbeeld:
Buiten de bebouwde kom geldt een minimum vlieghoogte van 500 voet (circa 150 meter) boven land. Binnen de bebouwde kom geldt een minimum vlieghoogte van 1000 voet (circa 300 meter) boven het hoogste punt (bijvoorbeeld een kerktoren). Deze hoogten gelden voor zowel de kleine luchtvaart als voor burger- en vrachtvliegverkeer. Voor militaire toestellen gelden andere hoogten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hiervoor gegeven antwoord is niet geheel correct. In het geval van de vraagsteller zal de vlucht hoogstwaarschijnlijk onder visual flight rules(VFR) plaatsvinden. Hiervoor is geen vluchtplan(en dus toestemming) nodig. Men moet een vluchtplan indienen wanneer men:
- onder instrument flight rules(IFR) vliegt
- door gecontroleerd luchtruim vliegt
- vertrekt of aankomt op een gecontroleerd veld
- een FIR-boundary(landsgrens) kruist

Wanneer jullie naar de baan taxiën zal de piloot via de radio kenbaar maken wat jullie intenties zijn(personen aan boord, grofweg de route en tijd etc.). Deze info wordt doorgegeven aan Hilversum Radio. Na het opstijgen en het verlaten van het circuit zouden jullie Dutch Mill Info kunnen oproepen, dit is echter niet verplicht. Zij kunnen informatie geven m.b.t. o.a. ander verkeer.

De in het hiervoor gegeven antwoord genoemde minimum hoogtes voor VFR verkeer zijn wel correct:

"Behalve wanneer dat nodig is voor het starten of landen is het verboden op een zodanige hoogte aan het
luchtverkeer deel te nemen dat het niet meer mogelijk
is een noodlanding uit te voeren zonder personen of
zaken op de grond in gevaar te brengen"
"Tijdens VFR-vluchten geldt een minimum vlieghoogte
van:
- 300 m / 1000 ft boven de hoogste hindernis binnen
een afstand van 600 m van het luchtvaartuig boven
gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden, dan wel boven mensenmenigten;
- 150 m / 500 ft boven grond of water, elders."

Op de vliegkaart worden obstakels van 300ft en hoger aangegeven. Bij Amersfoort staat er geen op de kaart. Er kan dus wel een obstakel van 299ft staan. De minimale vlieghoogte boven Amersfoort is dus 1299=1300ft, mits een veilige noodlanding gemaakt kan worden.
De maximale vlieghoogte rond Hilversum is 3500ft en bij Amersfoort 5500ft(FL055). Hierboven ligt de TMA van Schiphol.

In het AIP van Nederland kun je veel info vinden, zie link.