Waar aan overlijden mensen wanneer een vliegtuig neerstort?

Komen de gene die omkomen vaak om door de klap zelf, door dat ze hard met hun hoofd ergens tegenaan komen of een andere oorzaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (9)

De meeste slachtoffers vallen doordat na de crash er vaak brand uitbreekt.

Dan kan je overlijden door het vuur zelf, maar ook door verstikking door de ontstane rook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wetenschappers die zeggen als iemand bijvoorbeeld van een gebouw afspringt dat de gene voor dat hij de grond raakt overlijd.
Dat komt omdat het lichaam ophoud en weet wat er te wachten staat.
Maar het licht ook aan de persoon als een persoon sterk is dan gebeurd dat niet, maar is de persoon gevoelig dan heb je meer kans op dat je voor de klap doodgaat.
Dus het is de persoon, maar ik denk zelf dat toch de meeste doodgaan wanneer de vliegtuig de grond raakt.
;)

Toegevoegd na 4 minuten:
Door de enorme klap of door vuur en verstikking zoals de antwoord hier boven zegt.
Of het lichaam gaat voor de klap dood.
En met enorme klap bedoel ik dat je met je hoofd ergens aanstoot of je boten breken omdat je hard neerkomt.
En puinhoop dat met enorme kracht op je af komt.

Heel veel dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de lichamen uit de riemen gescheurd worden en kapot slaan op de harde dingen (cabine, stoelen) in de omgeving.
Vaak is er daarna natuurlijk een ontploffing en/of brand, waardoor eventuele overlevers alsnog overlijden. Maar ik denk dat de klap de lichamen zo beschadigt dat er geen redden meer aan is. Vaak liggen er dan ook brokken van lichamen rond het wrak verspreid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een andere oorzaak,
als een vliegtuig neerstort
buigt het vliegtuig inelkaar
een mens kan daar tussen
komen te zitten en daar door kan een mens dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het draait volgens mij allemaal om energie. Hoe hoger je bent, hoe meer potentiële energie je hebt. Als je dan neerstort wordt die energie omgezet in kinetische energie, feitelijk snelheid. Als die energie om je heen geabsorbeerd kan worden, bijvoorbeeld door het vliegtuig, dan kom je er misschien met beperkte verwondingen vanaf. Als dat niet kan dan moet je lichaam alle energie absorberen met als consequentie dat je botten en organen verbrijzeld worden.

Voorbeeld. Het Turkse toestel dat recentelijk bij Schiphol uit de lucht is gevallen had maar negen slachtoffers te betreuren (als ik het goed heb) terwijl het toch van ongeveer 100 meter naar beneden viel. De romp zag eruit alsof die de klap had opgevangen. De vliegramp bij lockerbie had geen overlevenden. Dat toestel kwam van zo hoog naar beneden dat er geen houden aan was.

Toegevoegd na 1 dag:
Terechte opmerking dat Lockerbie door een aanslag kwam en daarom niet te vergelijken is met een vliegtuig dat door een defect neerstort. Ik heb daarom Adam Air-vlucht 574 inbrengen, waarbij wel van 10KM hoogte werd neergevallen inbrengen (zie link).

Ik heb nog een lijst met vliegrampen toegevoegd in een tweede link. Hoewel ik de lijst niet uitputtende bestudeerd heb, heb ik wel de indruk dat als het ongeluk tijdens de start of landing gebeurt je meer kans op overleven hebt dan als het ongeluk tijdens de vlucht gebeurt (alhoewel ik mij niet rijk zou rekenen, want veel kans heb je nog steeds niet). Wat min of meer een onderbouwing voor mijn verhaal zou zijn omdat je op dat moment minder potentiele energie hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Het vliegtuig in Lockerbie was in de lucht ontploft, het Turkse toestel niet. Dat maakt nogal een verschil!
Verreweg de meeste slachtoffers van een vliegtuigongeluk overlijden door de klap van het neerkomen op het aardoppervlak of de zee, al dan niet binnen de cabine van het vliegtuig. Kom je in de zee terecht dan is verdrinking en/of onderkoeling een heel goed mogelijke doodsoorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vliegtuig gaat vaak rond de 900 KM/PH. Wanneer een vliegtuig neerstort. staat deze vaak binnen enkele seconden stil. je lichaam heeft nog steeds die 900 KM/PH. omdat het lichaam door de riem, Schot of de stoel voor je word tegen gehouden. worden je organen en je hersenen regen je ribben en schedel aangedrukt. dit veroorzaakt binnenhuidse bloedingen. waardoor je overlijd. dit is binnen enkele seconden. als je dit toch overleeft. dan ga je meestal dood aan/door een Flas-Fire.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JE lichaam gaat x kilometer per uur. In een fractie van een seconde staat het stil, Je lichaam wil door en zal van binnen al eigen direct overal stuk gerukt zijn.
Alles erna , zoals in elkaar klappen en in stukken klappen van vliegtuig en brand of water komt er na.

Nummer 1 is dus snelheid versus directe stilstand.
Uitgaande dat er niet als brand of schade was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste ligt het eraan op welke manier het vliegtuig neerstort. Een vliegtuig kan zich recht met de neus de grond in boren, maar kan ook neerstorten met een lage snelheid met de neus omhoog (denk aan turkish airlines in 2009) (bij deze manier vallen er veel minder doden)

De meest mensen overlijden - zoals de laatste 2 antwoorden ook al zeiden - door de plostselinge stilstand van het vliegtuig. Ongelukken met vliegtuigen gebeuren vaak tijdens de landing. Als je dan ongeveer 250 km/u vliegt, en je raakte de grond, sta je binnen een paar seconden stil. Door deze klap vlieg je hard vooruit omdat je lichaam deze snelheid nog wel heeft. Door deze klap breekt vaak je nek, de kans om dat te overleven is klein.

Overigens is het wel zo dat kinderen meer kans hebben om dat te overleven. Kinderen zijn nog niet volgroeid en daarom zit hun nek nog anders in elkaar. Deze breekt minder snel dan bij volwassenen. Hierdoor zijn er ook meerdere ongelukken bekend waarbij kinderen het als enigste overleefden (denk aan de vliegramp bij tripoli in 2010)

Dan heb je nog meerdere andere oorzaken. Stel dat je een vliegtuigongeluk overleeft, dan moet je alsnog snel bij het wrak vandaan komen. Er breekt namelijk vaak brand uit (VAAK!! dus niet altijd!) Dit kan ook een doodsoorzaak zijn.

En er zijn nog meer oorzaken als verwondingen. In eerste instantie heb je het ongeluk dan overleefd, maar later overlijd je alsnog aan bloedingen, botbreuken enz.