kan je persoonlijke gegevens van iemand opvragen bij een vliegtuigmaatschappij?

Als je een vliegtuigmaatschappij belt en vraagt of iemand in het vliegtuig heeft gezeten. Mogen zij jou dan vertellen of deze persoon wel of niet in het vliegtuig heeft gezeten? Zo niet is er een manier om er achter te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.9K
Amadea
11 jaar geleden
Die persoon zal het zelf aan jou moeten vertellen of hij of zij in dat vliegtuig zat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen als ik contact kon krijgen. Ik heb al een tijdje niks meer gehoord en begin mij zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men mag jou geen persoonlijke gegevens van klanten mededelen. Dat heet Deontologie of Beroepsgeheim. (Je kunt ook gewoon aan je man vragen of hij echt op zakenreis geweest is, dan hoeft dat niet via een reisbureau te gaan :-p)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is balen. Het is niet mijn man :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:D Jamaar vandaag de dag mag nen mens nergens meer van verschieten hoor :)

Het beste antwoord

Dat mogen ze niet in verband met de privacy. Alleen de politie oid kan die informatie krijgen. Een manier om erachter te komen is de persoon die je zoekt of familie/vrienden daarvan, zelf even te bellen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat mag. Ze mogen de naam en achternaam van die persoon geven. Heb laatst gebeld en kreeg te horen: C(naam) O(achternaam met der zoon Y O en een vriendin K A (zeg even de namen er niet bij..)

X
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het kan, is het antwoord ja. Of het mag verschilt per airline. Er is een wet van privacy, maar er is ook een policy van de airline zelf om het in principe niet te doen.
Maar wat als iemand heel duidelijk de persoon zelf is die info wil over een gereserveerde stoel of een confirmatie wil? Stel je belt op en vraagt: ik heb mn gegevens en ticket niet bij me. Hoe laat vertrek ik naar NY? Dan geef je je naam en geboortedatum en voila...
Een airline zal je niet snel een naam geven van vluchten die nog gaan komen, maar een al gelande machine, zullen ze minder moeilijk doen. En dit heeft eerder met het beleid van de maatschappij te maken dan met de wet. In de VS bestaat die wet niet eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je krijgt geen enkele informatie .
Sinds 9-11 verstrekken de maarschappijen geen informatie meer over passagiers .
Ik heb een tijdje terug nog 12.00 uur moeten wachten op mijn vrouw omdat zij de aansluiting had gemist .
Na vele malen vragen en smeken kreeg ik te horen dat de regels zijn aangescherpt sinds 9-11 en dat zij was overgeboekt op een andere vlucht .
Maar er werd niet gezegd op welke vlucht .
En volgens mij is er geen andere manier om erachter te komen anders had ik dat toen wel gehoord .