Hoelang gaan Boeing 747-400's mee?

Toegevoegd na 18 minuten:
Dus hoeveel jaar ze luchtwaardig blijven voor luchtvaartmaatschappijen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

De a380 is geen optie voor de KLM daar deze niet overal kan komen en er niet overal zoveel passagiers heen gaan.

De vloot van de 747 wordt vervangen door de 777-300 serie. En nu worden er al airbus a333-300 gehaald.

Maar de leeftijd van een 747 is eigenlijk onbepaald. Afhankelijk van de leeftijd en de vlieguren zal een C of D check gedaan worden.
Bij een D check gaat eigenlijk in 6 weken het hele vliegtuig uit elkaar. De de hele binnenkant gaat leeg, alles gaat los en de verf gaat eraf. En binnen die 6 weken is hij dus eigenlijk volledig gerenoveerd. De vraag hoe lang gaan ze mee is niet puur technisch voor de KLM maar meer economisch. De 747 serie zal langzaam verdwijnen in de toekomst bij de KLM.

Grappig is dat Martinair een paar jaar terug zijn 747-200 verkocht en er andere 400 voor terug haalde. Iedereen dacht dat dit wel een mooie vernieuwing zou zijn. Maar de 400's zijn maar net aan 4 jaar jonger dan de oude 200.

In Iran vliegt de oudste jumbojet ter wereld nog steeds.
die is uit begin jaren 70. (Als militair toestel)

De A380 zal nooit een echte vervanger worden van de 747 maar meer een plek innemen op zeer drukke routes.

Wat vroeger de 767-747-MD11 was wordt en is nu bij de KLM A330-200 A330-300 777-200 en 777-300
Met een optie op de nieuwe Airbus en Boeing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een artikel uit 2007:
"Volgens Hartman zullen de 747’s hun voor grote verkeersvliegtuigen economische levensduur van 25 jaar in het KLM-blauw volbrengen. " Hartman is (was?) de directeur van KLM.

Dat de economische levensduur 25 jaar is, wil niet zeggen dat het vliegtuig dan technisch versleten is. Die levensduur kan langer zijn. Maar op een gegeven moment worden de kosten te hoog (door reparatie/onderhoud e.d.) en dan kan men bedrijfstechnisch beter naar een ander type overstappen.

"Om de levensduur van het toestel vast te stellen wordt de zogenaamd Ultimate-Load-Wing test uitgevoerd. Tijdens deze test worden de vleugels op een dusdanige manier belast om te kijken hoe de vleugels hiermee omgaan en hoeveel gewicht het vliegtuig kan hebben. Uit deze gegevens is op te maken wat de levensduur van een vliegtuig is. De vleugels moeten een minimaal aantal procent aankunnen waarnaar wordt gekeken na hoe lange tijd dit bereikt wordt. Dit heeft te maken met de corrosie en moeheid van het metaal. Bijvoorbeeld de Boeing 707 had een levensduur van 10 jaar (vastgesteld bij het ontwerpen van het toestel), de B757 en B767 hadden een levensduur van 25 jaar. Dit zou betekenen dat bij de Boeing 707 na 10 jaar het vliegtuig geheel op was. Dit zou betekenen dat het vliegtuig ongeveer 10% per jaar zou ‘verzwakken’ (10% x 10 = 100% = 10 jaar). In werkelijkheid is de levensduur van het vliegtuig langer. Dit zou betekenen dat er gerekend gaat worden met niet 10% maar met 11% (dit houdt Boeing aan). Dit zou betekenen dat de vliegtuigen die toen aan de Ultimate Wing Load test werden onderworpen op een gewicht van 150% werden getest (50% meer gewicht als het vliegtuig volgens het ontwerp aan zou kunnen). Voor de vliegtuigen van deze tijd worden de vliegtuigen getest op 165%."
Bovenstaand is citaat is uit onderstaande bron.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat KLM dan voor de A380-800 of de B747-800?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord! Weer wat geleerd!!
Weet nog niemand.
Op dit moment is het 42 jaar en nog steeds vliegend.
Met serienummer 19650 vloog dit toestel voor het eerst in 1970 en kan het nog steeds geleased worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Maar dat is een -100 , niet een -400.