Wat krijgt een piloot van een passagiersvliegtuig aan nascholing, na het behalen van zijn brevet?

Is dit 1-malig halen en voor de rest niets, of is dit net als bij een heftruckcertificaat om de 5 jaareen hercursus? En tot waneer is dit uiterlijk geldig, met andere woorden, op welke leeftijd moet een piloot van een passagiersvliegtuig stoppen met zijn werk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een piloot (bij passagiersvliegtuigen) vliegt altijd maar één type : de b737, bijv, of de b747. Wel kunnen ze verschillende versies van dit type vliegen, maar altijd dus één type.
2 x per jaar gaan ze naar de simulator, waar ze allerlei noodsituaties het hoofd moeten bieden. Daarnaast krijgen ze proficiency-checks en routechecks, meerdere malen per jaar.
Hiervoor moeten ze heel veel dingen uit hun hoofd weten : de zgn. by heart items, zodat zij blindelings en bijna automatisch de volgorde weten van de handelingen die zij moeten toepassen. Door de vele amendments in hun jandboeken is dit iedere keer weer een klus van eenzame opsluiting en 'stampen'.
Verder doen ook zij, net als het cabinepersoneel, ieder jaar een flightsafety-examen.
En ieder jaar worden zij streng medisch gekeurd.

Zodra zij omgeschoold worden op een ander type worden ze ingevlogen door instructeurs, voordat zij zelfstandig gaan werken op hun nieuwe toestel.

Piloten worden gepensioneerd op hun 55e, maar als zij willen kunnen zij, alweer onder strenge medische keuringen, langer doorvliegen. In de praktijk komt dat niet zo heel veel voor, al zijn sommigen zo vliegverslaafd, dat ze nog een paar jaartjes doorgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat mijn keuze uit de "antwoorden" aan de schralen kant is, en ik me af vraag hoe u aan deze informatie komt, vind ik het een duidelijk en goed uitgelegd antwoord. Bedankt hiervoor.