kunnen we brandstofprijzen snel veranderen?

Wij hebben deze week vakantie geboekt. We gaan pas in december. Ik vroeg me af of de brandstofprijzen van vliegtuigen snel omhoog gaan of valt dat mee?

en kan dat heel hoog oplopen als je extra moet betalen?

Toegevoegd na 3 minuten:
oeps, ''kunnen de brandstofprijzen snel veranderen?' moest het zijn!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dit hangt natuurlijk af van wat je 'veel' noemt. Ik heb daarom een grafiekje van de kosten bijgevoegd.

Maar vergeet niet dat een deel van je ticketkosten voor een deel ook uit belasting en landingsrechten bestaan.
Ik de huidige situatie is de prijs vooral afhankelijk van de (slecht draaiende) economie en oorlogen.

Oorlogen zijn erg lastig te voorspellen, dus daar waag ik me niet aan, maar de economie draait zo slecht dat de prijzen nu relatief laag zijn (t.o.v. voor de crisis na begin 2009) Dat zal niet plotseling super goed draaien. Dus daar zal het wel mee vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speculatief, niemand weet wat de prijzen gaan doen in december.

Ik neem aan dat je geboekt hebt bij een reisbureau, en die prijs staat vast, ongeacht of de brandstofprijzen duurder worden.
Je hebt een produkt aangeschaft tegen de aangeboden prijs, en deze prijs is het waard op dit moment.
Zou frappant worden dat je extra bij moet gaan betalen, omdat alles ineens duurder word..
Dan noemen we het geen vroegboekkorting meer, haha, maar een vroegboekkorting met achteraf aangepast tarief...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, dat is een standaardclausule die bij alle geboekte vluchten staat. Normaal gesproken zal het allemaal wel meevallen. Maar, je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken. Een vliegtuig vliegt op kerosine en dat is geen benzine, die dagelijks van prijs verandert. Er kunnen zich natuurlijk altijd situaties voordien waardoor de olieproducerende landen weer moeilijk gaan doen (bijv. het afsluiten van de Straat van Hormoez) en waardoor de prijzen van alle brandstoffen omhoog gaan. Dat geldt dan tegen die tijd natuurlijk niet alleen voor de brandstofprijzen van de vliegtuigen, maar ook voor de taxi's in New York e.d. Alles wordt dan duurder. Toch jammer dat we zo afhankelijk zijn van die olieproducerende landen.