waarom voorziet men een vliegtuig niet met onbreekbare brandstofcellen?

Ik kijk veel autosport. Daar hebben ze onbreekbare brandstofcellen/tanks, er breekt (bijna) nooit brand uit na een crash. Als er brand te zien is, is dat een olievuurtje van de motor. Dit is omdat deze cellen niet te breken zijn, en zelfdichtend zijn. Waarom gebruikt men dit niet in de vliegwereld? Ik denk dat de kosten en baten redelijk tegen elkaar op kunnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teduur misschien?
En ik denk dat vuur geen groot pronbleem is bij vliegtuigen.... Als er brand uitbreekt kunnen ze de brandstof aanvoer dicht doen zodat het niet ver brand en de moter uitzetten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandstofcellen ga je in een vliegtuig niet vinden.

Het beste antwoord

In de vliegtuigindustrie gaat het qua materiaal om 2 dingen: gewicht en materiaaleigenschappen bij extreem lage temperatuur (rond -60 celcius). Het is zeer waarschijnlijk dat het gebruik van het soort materiaal waar jij het over hebt niet geschikt is. Veel materialen "verliezen" hun plasticiteit, hardheid etc. onder extreem koude omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de constructiewijze van een vliegtuig is de "carrosserie" de tank. De autosport gaat tot snelheden van max 300 km per uur, een vliegtuig haalt een drievoud van deze snelheid. Reken daar de door de antwoordgeven hierboven gegeven materiaal problemen erbij en dan werkt dit niet. overigens zijn er meerdere tnaks en enorme vormen.

Daarom experimenteert men met additieven die bij openscheuren van een tank de brandstof ontbrandbaar zou moeten maken.