Waarom worden de motoren van een vliegtuig één voor één gestart?

Op het vliegveld zag ik dat de motoren van een vliegtuig één voor één worden gestart. Dit zag ik zowel bij vliegtuigen met straalmotoren als bij vliegtuigen met propellors.

(Overigens geldt dat alleen voor het starten. Het gaat wel een beetje gelijktijdig in de zin dat motor 2 al wordt gestart terwijl motor 1 nog niet helemaal op toeren is gekomen.)

Waarom worden de motoren één voor één gestart?

12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar een ideetje, misschien kan de accu de plotselinge belasting niet aan als ze allemaal tegelijk aan moeten.

Het beste antwoord

De energie voor het starten komt van de APU (auxiliary power unit), een kleine gasturbine in de staart van het toestel. Het vermogen is beperkt, dus die kan niet alle motoren tegelijk starten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder komt het ook wel eens voor dat een motor bij het starten wat kuren vertoont (steekvlammen, rookontwikkeling, vibratie), dus dan weet je ook meteen welke motor direct uitgeschakeld moet worden als er wat trilt/knalt :)
gvrox
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik had aan dat tweede gedacht (defect in de motor). Maar ik neem aan dat de instrumenten zoiets detecteren, en daarbij aangeven wélke motor problemen heeft. Tenslotte kan een storing ook tijdens de vlucht optreden, en zal de piloot ook op dat moment moeten kunnen zien om wélke motor het gaat.
gvrox
12 jaar geleden
Yep, maar als je al *weet* welke motor is, ben je een fractie sneller in reageren dan wanneer je af moet lezen welke motor het probleem geeft. Veel zal het niet schelen, maar soms telt elke seconde. Er is ook een crash bekend waarbij de verkeerde (nog werkende) motor is uitgezet bij landing... maar dat heeft weinig met jouw vraag te maken.
gvrox
12 jaar geleden
Ik bedenk ineens iets onwaarschijnlijks, stel dat de brandstof vervuild is op 1 of andere manier, dan zou dat de motoren kunnen beschadigen, en bij tegelijk starten (als dat al zou kunnen) zouden ze ook allemaal stuk kunnen gaan.
gvrox
12 jaar geleden
@sytze: yep, dat is waar, want als de APU wel krachtig genoeg zou zijn om alle motoren te starten dan was ie veel te groot en te zwaar geweest, en dat is niet erg efficient in een vliegtuig. Eigenlijk zou ik mijn toevoeging weg moeten halen... als dat kon.
Cryofiel
12 jaar geleden
Beste (eerste deel van het) Antwoord! ;-)

Andere antwoorden (3)

Omdat je je aandacht maar op 1 tegelijk kunt richten. Het is niet alleen starten, maar de meters in de cockpit geven veel meer aan en die waarden moeten allemaal met een checklist worden gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel zoals al aangegeven. Men monitort de opstart per motor. Als het nodig is kan men dan zich daarop direct concentreren en niet de start van de 1,2 of 3 andere bezighouden.

Als de APU het was, had men wel een zwaardere erin gezet en een APU is geen NO GO item, (verbod te vertrekken) want dan start men met de turbo tiger (Dat is een vrachtwagentje dat constant paraat is om bij defecte apu een vliegtuig toch straat power te geven.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vliegtuigen met straalmotoren starten met behulp van lucht. Deze lucht komt van de APU of een air unit.
Deze APU / air unit zou teveel lucht moeten leveren voor het opstarten van alle motoren tegelijk.
De start sequens is ook voor het monitoren van de te starten motor, belangrijk zijn onder andere de parameters N1, N2, Ignition, fuel flow, light-up en EGT.

N1 en N2 zijn de RPM van turbine en compressor
Ignition is ontsteking (bougies)
Fuel Flow is indicatie of er brandstof in de motor komt
Light-Up is of het gas mengsel ontbrand
EGT is Exhaust Gas Temperature

Er zijn propeller motoren met zowel gas turbine als wel met cilinder motoren.
Turbine motoren starten op perslucht en zuiger/cilinder motoren starten door middel van een start motor die vergelijkbaar is met de start motor van een auto.