Hoe taxiet een propellorvliegtuig?

Ik was in Puerto del Rosario, op het vliegveld. Daar zag ik hoe een vliegtuig met straalmotoren van de gate vertrok: het vliegtuig werd met zo'n "vliegtuigsleepauto" naar achteren geduwd, weg van de gate, en een kwart slag gedraaid; daarna werd de sleepauto afgekoppeld en taxide het vliegtuig op eigen kracht vooruit, richting startbaan.

Daarna vertrok een propellorvliegtuig. Tot mijn verbazing had dat géén sleepauto nodig: het reed op eigen kracht weg van de gate, en wel achteruit! Geheel op eigen kracht reed het achteruit, draaide het een kwart slag, en reed het toen ogenblikkelijk vooruit richting startbaan.

Straalomkeerders zijn niet mogelijk bij een propellorvliegtuig. Hooguit kun je de invalshoek van de propellorbladen veranderen.

Toen het volgende propellorvliegtuig vertrok, keek ik dan ook goed naar de propellors. Ik kon echter geen "flip" van de invalshoek zien op het moment dat het vliegtuig van achteruit taxiën overging naar vooruit taxiën.

Vandaar mijn vragen:

--  Hoe taxiet een propellorvliegtuig? Komt de voortstuwing van de propellors, of zit er toch een (zware) aandrijving die direct de wielen aandrijft?

--  Als het taxiën op de propellors gaat: hoe wordt de richting van de stuwkracht omgekeerd zodat het vliegtuig zowel vooruit als achteruit kan taxiën?

12 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan kun je beter naar Sint Maarten gaan, toch? Naar Maho Beach, bij het Prinses Juliana vliegveld. Een paar foto's - en nee, die zijn NIET in scene gezet: http://a.blog.xuite.net/a/8/9/7/24113033/blog_2091458/txt/37537546/8.jpg http://www.nbbc.fr/images/oups.jpg http://www.luketravels.com/saintmartin/graphics-martin/approach03.jpg

Het beste antwoord

Het gaat inderdaad met de stand van de propellor-bladen; omdat zo'n propellor nogal snel draait kun je niet (of moeilijk) zien wanneer de stand verandert.
gvrox
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Doordat het vliegtuig een kwartslag draaide, keek ik ongeveer van opzij tegen de propellors aan. Daardoor had ik de hoop dat ik het eventuele veranderen van de stand zou kunnen zien: de propellor zou "dikker" moeten lijken tijdens het achteruit of vooruit rijden, en heel even "dunner" moeten lijken tijdens het veranderen van de hoek van de propellorbladen. Die overgang van "dik" via "dun" naar "dik" heb ik niet gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zeker dat de "dikte" van die bladen merkbaar veranderd. Bleden hebben , net als vleugels van vliegtuigen, een "bolling". Dus ondanks varierende stand kan de "dikte" vrijwel hetzelfde blijven. Pas op snelheid (startbaan) wordt dan de propellor zodanig gedraaid dat het blad echt dikker gaat lijken van de zijkant.
gvrox
12 jaar geleden
Zoiets zou je dan inderdaad moeten zien; maar misschien is 1 van de twee propellors (of had ie er maar 1 ? ) al omgekeerd om die kwartslag te maken ? Ik bedoel dus, tijdens het naar achter rijden keek je van voren erop, toen is 1 prop ge-unreversed, daarna kwam de draai, en vervolgens heb je gekeken naar de propellor die reeds in de "vooruit" stand stond. Zou dit mogelijk zijn ?
Cryofiel
12 jaar geleden
@reinier, klopt natuurlijk. @gvrox, da's ook een goeie. Dat is inderdaad mogelijk. Wat ook mogelijk is, is dat de propellors al een tijd vóór het veranderen van de rijrichting ge-un-reversed werden. Dit om af te remmen - het vliegtuig rijdt immers uit zichzelf nog een tijdje door naar achteren terwijl de stuwkracht al vooruit staat. In dat geval vond de stuwkrachtomkering al plaats voordat de draai was voltooid, op een moment dat ik nog schuin op de propellors keek.
gvrox
12 jaar geleden
@reinier: toch zal een verandering van stand van de bladen van reverse naar normaal wel goed te zien zijn, niet alleen in dikte maar ook in lichtval / reflectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel. Je laatste punt klinkt logisch. De bladen moeten ook gedraaid worden als rem. Hoe dan ook is dit de enige manier die bij mij bekend is waarbij propellervliegtuigen achteruit kunnen rijden zonder hulp. De wielen worden naar mijn weten nooit aangedreven.

Andere antwoorden (3)

Gewoon door de voortstuwing van de propeller.

"Propellervliegtuigen genereren zoals al eerder aangegeven, reverse thrust door het draaien van de propellerbladen naar de negatieve, omgekeerde stand. Deze propellers noemt men controllable pitch propellers. Hiermee wordt de lucht naar voren gestuwd in plaats van naar achteren."

Hierdoor kunnen ze dus naar achteren rijden. Doordat de propeller draaide zag jij waarschijnlijk niet dat deze hoek veranderde, maar dit is toch wel zo geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag.
Antwoord: Dit zal niet elk propellor vliegtuig kunnen.
Alleen als de propellor een "variabele spoed" heeft en dus ook naar een negatieve spoed gedraaid kan worden zal het vliegtuig zelfstandig achteruit kunnen rijden. Ook voor remmen kan die negatieve spoed gebruikt worden.

Zelfs voor de modelbouw heb ik al eens een dergelijke propellor aangeboden gezien...was alleen duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal je alleen bij grotere turboprops zien. Kleinere zoals cessna's en zo kunnen dat niet. Overigens nog link, daar ze geen enkel zicht hebben en alles blind doen.

Men taxiet dus met propellor kracht en stuurt met het neuswiel.

Overigens zijn dat geen vliegtuigslepers maar pushback trucks.
Vliegtuigslepers zijn er ook maar die brengen die kisten bijvoorbeeld van Schiphol oost naar centrum of van de parkeer plaatsen (Buffers) naar de gates.