Hebben militaire vliegtuigen een contactslot?

Vroeg ik me af. ZOu het dan in theorie mogelijk zijn om een militair vliegveld plat te leggen door alle sleuteltjes te jatten? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toch zo dichtbij bent, gewoon banden leeg laten lopen. :-P

Het beste antwoord

Nee, althans gevechtsvliegtuigen niet, er zijn wel vliegtuigen die op slot kunnen, maar dan moet je meer denken aan de kleinere Cessna's, zakenjets en dergelijke en zelfs dan is het meestal nog de deur die op slot gaat, maar is er geen sprake van een contactslot als zodanig.

Wat wel in theorie mogelijk is, als je niet voortijdig wordt aangehouden of neergeschoten is om een vliegtuig te stelen.

Haken en ogen zijn daarbij (naast de beveiliging) natuurlijk wel bij, zo zul je voor brandstof moeten zorgen, voor een APU (auxiliary power unit, een soort externe startmotor) en zul je nog een hele hoop knoppen e.d. moeten bedienen voordat je goed en wel kunt beginnen te taxiën.

Als je dat punt eventueel zou hebben bereikt heb je natuurlijk altijd nog een kans dat je onderschept wordt en / of zelfs neergehaald.

Al met al niet zo'n gezond idee dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Positief blijven denken mlodelijk! Misschien zijn het wel heel onoplettende bewakers en kan je dus gewoon wegvliegen zonder dat ze er erg in hebben! :D Uiteraard een plus. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag staat dat het er niet om gaat een vliegtuig te stelen maar juist om het vliegen te verhinderen door de eventuele sleuteltjes te stelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt het daarbij dan uit of het een contactsleuteltje is of een sleuteltje van de deur? Als je al niet in het vliegtuig kan komen is het ook lastig om ermee weg te komen hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt Koosknip, dat staat inderdaad in de vraag. Nou je het ter sprake brengt, bij met name gevechtsvliegtuigen die in circa 10 minuten moeten kunnen vliegen (bij een snelle reactie op een indringer in het luchtruim) zou het helemaal onhandig zijn als er sleuteltjes gezocht moesten worden. Veel militaire voertuigen (zoals tanks, vrachtwagens en zo) hebben overigens wel contactsleutels, maar dan zit er allemaal hetzelfde slot op, dus als je 1 sleutel hebt voor 1 bepaald type vrachtwagen dan passen ze op allemaal.