Het beste kan je zo'n vraag neerleggen bij de maatschappij waarmee je gaat vliegen. De ene maatschappij is strenger in hun bagagevoorwaarden dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het even voor jullie nagekeken - Canada is heel streng, ivm (plantenziektes) die zo het land ingebracht kunnen worden. Je hebt allerlei officieële stickers en plakkers van het ministerie voor landbouw ed. nodig.
Ik zou het risico niet nemen - afgezien van het feit, dat ze ingenomen zouden kunnen worden, krijg je nog enorme boetes ook.
In dit geval zou ik, na de secutity-check op Schiphol, de bollen áchter de douane kopen. Je hebt dan natuurlijk veel minder keus, en ze zijn ook behoorlijk veel duurder dan bij het tuincentrum, maar dan weet je tenminste zeker, dat je niet in de problemen komt.
Aan boord krijg je formulieren, waarop je oa. aan moet kruisen, of je de laatste 30 dagen op een boerderij bent geweest, en daar moet je ook aankruisen of je "plant-matter" bij je hebt. Kruis aan dat je ze bij je hebt - ze zullen ze willen zien, maar die op Schiphol gekochte geven dan dus geen problemen.

Je hebt ze dan alleen wél in je handbagage, want je koffers zijn dan al ingecheckt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet zomaar, het kan je zelfs hoge boete's opleveren. Je kunt wel speciale bollen kopen die goedgekeurd zijn, of deze rechtstreeks naar Canada laten sturen, export eisen bloembollen zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag.
Een aantal landen (Australie, USA, Canada) houden echter de deuren dicht voor planten ed om ziektes te voorkomen. Daarom moet je de garantie kunnen geven dat de planten gezond zijn. Dit krijg je via het ministerie van landbouw, die steekproefgewijs kwekers die voor export kweken keuren. De planten worden vervolgens voorzien van een controle label.

Je moet er dus voor zorgen dat je de export kwaliteit verpakte bollen koopt. De meeste grote kwekers verkopen bollen met de juiste papieren. Ik zou met een internationaal postorder bedrijf contact opnemen (bv bakker in Hillegom) en vragen of zij de bollen met de juiste labels kunnen versturen.