Waarom moeten de lichten uit in een vliegtuig bij opstijgen, landen en turbulentie?

Ik heb hier al een vraag over gelezen, maar toen ik in het vliegtuig zat was het nog gewoon licht buiten, maar toch gingen de lichten uit bij het opstijgen.
Ook een keer turbulentie, was het ook klaarlichte dag en toch moest je riem aan en de lichten gingen ook weer uit.
Ik lees antwoorden hier over ogen die aan het donker kunnen wennen, maar waarom als het licht is buiten?
Is het gewoon een standaard procedure uit voorzorg dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Doordat de lampen uitgezet worden, kunnen je ogen wennen aan het donker. Als er dan tijdens het opstijgen, landen of bij de turbulentie iets fout gaat, zijn je ogen voorbereid op het donker.

Je weet namelijk nooit waar en hoe het vliegtuig terecht komt. Al is het nog zo licht buiten, bij een incident kan het in het vliegtuig alsnog donker worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het licht wordt gedimd om de ogen van de passagiers al aan omstandigheden met weinig licht te wennen.

Mocht een vliegtuig neerstorten dan is te verwachten dat het licht door dikke zwarte rook sterk vermindert.

Je hebt dus een iets grotere kans dat je in de plotseling optredende duisternis de weg naar buiten kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens opstijgen, turbulentie en landen is er een verhoogd risico voor ongelukken. Ook als het buiten licht is kunnen de passagiers zich beter oriënteren met die gedempte verlichting...