op de noodgevalkaarten in het vliegtuig staat dat je je zwemvest pas buiten het vliegtuig mag opblazen.. waarom dan pas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

dit heeft een aantal redenen

1 Tijdens paniek ben je dikker waardoor je moeilijker eruit kunt komen.

2 (de belangrijkste) Als een deel van het vliegtuig zinkt kun je niet even eruit zwemmen met een opgeblazen zwemvest.

Dit hebben ze ingevoerd na aanleiding van Ethiopian Airlines Flight 961. Een Boeing 767 wordt gekaapt en de kapers dwingen de piloot om net zo lang tot te vliegen tot de brandstof op is. Zonder brandstof maakt het vliegtuig een noodlanding in de Indische oceaan. het vliegtuig breekt in stukken, omdat een aantal mensen hun reddingsvest hadden opgeblazen kwamen ze er niet uit en stierven.
Er is een Air Crash Investigation aflevering over gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=Vo7F-ziUb-E
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het met een opgeblazen vest om je nek een stuk lastiger is om je in de paniek tussen allerlei mensen en zaken door naar buiten te wringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad om sneller naar buiten te kunnen gaan, maar ook om schade aan het zwemvest te voorkomen.
Als iedereen rent en duwt, kan het zwemvest beschadigd raken.

Dus 2 redenen:
- sneller met zijn allen buiten
- zwemvest blijft heel, want neemt minder plek in...

Van kleine kinderen, onder de 2 mag je het al wel opblazen. Dit zijn er meestal niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de evacuatie kan een opgeblazen zwemvest ook veel makkelijker beschadigd kan worden, omdat na een crash je ervan uit kunt gaan, dat er scherpe delen van stoelen ed. kunnen uitsteken. Met een lek zwemvest zal bovendien je kans op overleven natuurlijk veel minder zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tjee.. scherpe delen van stoelen...
en ik maar elke keer gecontroleerd worden bij het instappen of ik geen scherpe voorwerpen bij me heb. lieverd, als er ergens geen scherpe dingen te vinden zijn, is het wel in een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er na een crash nogal veel verwoest is in het vliegtuig. Dingen afgebroken etc. Grote kans dat er dan iets scherps uitsteekt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
banaan het gaat hier om een crash he, nou dan heb je zeker wel uitstekende voorwerpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitstekende reactie!
als je hem in het vliegtuig op blaast en je dan op het water komt drijf je naar boven maar als je dan vastzit in een vliegtuig kan je er moelijk uit om dat je zwemvest naar boven maar jij bkijft maar tegen het dak van het vliegtuig aanplakken en stikt dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Dat is exact mijn antwoord en dezelfde bron.
Naast dat onhandig is je te verplaatsen met een opgeblazen zwemvest, had ikzelf het idee dat het opblazen van het zwemvest zuurstof ontrekt uit het vliegtuig. Hierdoor vergroot de kans op zuurstofgebrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik mij niet vergis werken de zwemvesten met capsules perslucht. Deze bevinden zich al in het est en door te trekken aan het koortje laat je de lucht vrij. Het zou anders moeilijk worden om je vest op te blazen wanneer er een lek in de cabine zit en er geen druk meer is bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet het laatste gedeelte :) dit is niet ter sprake omdat het niet aangeraden wordt het vest op te blazen ín het vliegtuig. Sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwemvest wordt opgeblazen met een koolzuurcapsule
De beste antwoorden staan er al.

Ik kan er nog aan toevoegen dat ik met maatschappijen heb gevlogen die de stoelen ZO krap op elkaar hadden staan dat ik vrijwel zeker weet dat iemand van normaal postuur, die zittend een zwemvest zou opblazen, zichzelf hermetisch klem zou zetten tussen de stoelen.

Dat is toch niet de bedoeling als je er zo snel mogelijk uit wilt.