Is vulkaanas schadelijker voor een vliegtuigmotor dan Saharazand?

Af en toe valt er ook in Nederland saharazand, maar het vliegverkeer gaat gewoon door, is dit minder schadelijk dan as uit de vulkaan? Zand lijkt me niet erg prettig voor een vliegtuigmotor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja. Vulkaanas heeft andere eigenschappen, is bv veel fijner dan saharazand en de dichtheid is veel hoger, in situaties waarbij een vliegverbod ingesteld wordt. Tevens komt het sahara zand meestal niet zo hoog.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tenslote, en misschien wel het belangrijkste: As smel bij temperaturen rond de 1100 graden. De motor van een jet is rond de 1400 graden. Sahara zand smelt bij rond de 1800 graden. Blijkbaar is het zand effect minder echt dan het smel effect.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tenslote, en misschien wel het belangrijkste: As smel bij temperaturen rond de 1100 graden. De motor van een jet is rond de 1400 graden. Sahara zand smelt bij rond de 1800 graden. Blijkbaar is het zand effect minder echt dan het smel effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zeewater is ook funest voor vliegtuigmotoren. Laats is er bij Brazilië zeewater in een vliegtuigmotor gekomen en dat vliegtuig vliegt ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vulkanische as is eigenlijk een kei en keihard glasachtige stof. Die als een straler het vliegtuig in een paar seconden kaal kan maken aan de voorkant en je ramen zijn melkwit.

Zand is wat fijner, maar ook in grote hoeveelheden gevaarlijk,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in tegenstelling tot as, smelt zand niet zo snel. as wel en gesmolten as hecht zich aan de binnenkant van de motor vast. hierdoor raken bepaalde aanvoer gaatjes verstopt waarom er mogelijk geen brandstof meer in de motor komt, met een flameout als resultaat.

zand is verder ok, gaat er in en komt aan de andere kant eruit. da's het mooie van een straalmotor, ze kunnen bijna alles hebben :-)

Toegevoegd na 55 seconden:
waarom = waardoor