Hoe remt een klein propeller vliegtuig?

Grote vliegtuigen remmen vooral met 'reverse' en met behulp van de flight spoiler en de flaps maar hoe zit dat met een klein vliegtuigje? Zijn de flight spoilers en de Flaps van een klein vliegtuig genoeg om zo'n vliegtuigje op tijd tot stilstand te laten komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

De snelheid van zo'n klein vliegtuigje is dusdanig laag, en de massa is ook zo klein, dat gewone remmen voldoen. Je kunt het vergelijken met een flinke auto die 150 rijdt, die heeft toch ook genoeg aan zijn eigen remmen.
12 jaar geleden
En natuurlijk de wielremmen. Die zijn het belangrijkst.
Op het filmpje zie je dat remmen soms geen enkel probleem is. (opstijgen ook niet)
escape
12 jaar geleden
Gewoon met schijfremmen bij het maingear
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een motorvliegtuig kan op 4 manieren remmen:

1 de "gewone" wielremmen.
2 Flaps, door de flaps in een andere stand te zetten remt het vliegtuig af
3 spoilers, die ook wel Remkleppen worden genoemd.
4 door de spoed van de propeller te veranderen, hierdoor ontstaat een soort van thrust reverser.

bijna alle motorvliegtuigen hebben wielremmen en sommige hebben flaps. Met name motorzwevers hebben remkleppen.
sommige motorvliegtuigen (metname turboprops) hebben. trust reversers.

De flaps of remkleppen zijn zeker niet te klein. als je met de reynolds getallen* rekening houd. bovendien heeft een motorvliegtuig minder gewicht dus kost het ook minder energie om het te stoppen.

* de voor uitleg over reynolds getallen zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Getal_van_Reynolds