Hoe weten steward(essen)(s) dat ze gebeld worden?

In het vliegtuig hoor je altijd dat ''ping''-geluidje als er wat gebeurt. Een passenger call is een blauw lampje maar laatst in het vliegtuig hoorde ik ''ping'' zonder een gekleurd lampje lampje en een stewardess pakte meteen haar telefoon op. Hoe weet zij überhaupt dat het om een belletje gaat en hoe weet ze dat juist zíj gebeld wordt?

Toegevoegd na 47 minuten:
Maar hoe weet de gebelde stewardess dat zíj gebeld wordt, want het pingpong-geluidje en het lampje gaan toch door het hele vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een telefoontje van een andere stewardess ergens in het vliegtuig ( een groot vliegtuig, dan, met 6 of meer deuren), of een telefoontje vanuit de cockpit is geen 'ping', maar een 'pingpong'. Daardoor weet je als stewardess, dat er niet een passagier belt, of iemand op het toilet op het knopje drukt.
Bovendien gaat er in de galley en bij de deur een oranje of een rood lampje branden : daar kan je het ook aan zien.
De meest moderne vliegtuigen hebben schermen naast de deur, waarop je kan zien, wie je belt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan het type vliegtuig.

Als je bijvoorbeeld bij een a330 binnen stapt zie je direct naast de deur een scherm, daar kunnen ze alles op zien, zelfs welke wc bezet is.

Bij kleinere vliegtuigen kijken ze bij een ping welk lampje brand boven de passagier.