Hoe kan een vliegtuig op de kop vliegen?

Het verhaal dat je altijd hoort is dat de lucht onder de vleugel sneller gaat dan erboven (of andersom ik weet het niet meer precies), maar bijvoorbeeld straaljagers kunnen op de kop vliegen. Hoe doen ze dit, want volgens deze theorie zouden ze nu gelijk omlaag moeten vallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als je op de kop wilt vliegen moet je de bolling van de vleugel compenseren door met de elevator
(hoogteroer) te compenseren. Ik doe aan modelvliegen en elke vliegtuig (tot op zekere hoogte) kan op de kop vliegen. Met het ene vleugelprofiel moet je meer compenseren dan met het andere.

Het hoogteroer zit aan het stabilo (staart van de vleugel)
Stel je voor dat je gewoon vliegt en je doet je hoogteroer omlaag dan gaat het vliegtuig ook omlaag. Op het moment dat je op de kop vliegt moet je compenseren voor je profiel. Je hoogteroer wijst dus omhoog zodat de invalshoek van de luchtstroom op je vleugels zo groot is dat je de bolling die nu aan de onderkant zit teniet wordt gedaan.

Bij vliegtuigen met een symetrisch profiel hoef je vrijwel niet te compenseren.

Je kuint het zelf voelen als je je hand uit een raam van een rijdende auto steekt. Als je de invalshoek vergroot (hand schuiner ten opzichte van de wind) dan wordt hij naar boven gedrukt. Als je hem verkleind dan wordt hij naar beneden gedrukt. Een bepaalde stand bij een vaste snelheid ligt hij "comfortabel" en wordt het gewicht van je arm/hand teniet gedaan door de luchtstroom. Met een vliegtuig werkt het precies zo.

Je kunt overigens niet onbeperkt de invalshoek vergroten. Op een gegeven moment is er geen draagkracht/vleugeldruk meer en krijg je een stall. Vliegtuig valt dan uit de lucht. Hetzelfde gebeurd als een vliegtuig te langzaam gaat vliegen. Druk wordt minder en minder tot het moment dat de zwaartekracht het wint van de opwaartse kracht die de vleugel genereerd.

Kijk voor meer informatie eens op de bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door naar beneden te sturen, normaal zou je dan ook naar beneden gaan maar ondersteboven zou je dan omhoog moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ik kan niet zo goed mijn gedachten op schrijven...

dus hier snel een schets op Paint...

ik hoop dat je het begrijpt...

PS: de vleugel moet in een kleine hoek zitten... anders heb je geen lift namelijk... ik weet daar alles van... het enige probleem is dat ik het niet in woorden kan omschrijven...

Toegevoegd na 5 minuten:
rood=lift
blauw=wind
paars=vliegtuig
zwart=vleugel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dat dacht ik al...ik kan het gewoon niet op papier zetten :(
Bij een straaljager en stuntvliegtuig is de bolling van de vleugel allebei de zijde het zelfde daardoor kan ie dus op zn kop vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat slaat helemaaal nergens op, dat zie ik zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal best ik heb er voor geleerd, zet anders jou antwoord erbij kneus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha grapje man, maar leg dan eens wat meer uit. Als de bolling boven en onder gelijk is, gaat het lucht onder toch gewoon even snel als boven? En ik dacht altijd dat lift ontstond doordat lucht onder de vleugel sneller gaat dan de lucht boven de vleugel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is andersom. Door de bolling wordt de lucht versneld en daardoor "dunner" De vleugel wordt dan als het ware naar boven getrokken. Een en ander heeft ook te maken met de invalshoek.