Minder vliegtuigen beter voor het milieu, nu gaat die vliegtax er juist weer af, waarom?

Veel minder vliegtuigen in de lucht dat was de bedoeling toch van die vliegtax? Nu zijn er minder passagiers op Schiphol en dan gaan we het weer terug draaien. Waarom eigenlijk doelstelling behaald toch?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De vliegtax is ook wel de Bostax genoemd om de Nederlandse schatkist te spekken. De verwachting was dat dit jaarlijks een slordige 3 miljard zou gaan opleveren voor de schatkist. De kosten die deze vliegtax nu tot gevolg hebben is 1.3 miljard voor Schiphol en direct aanverwante bedrijven. Bijna 1 miljard voor Maastricht en Eindhoven komen hier nog bij. Terwijl de daadwerkelijke inkomsten voor de schatkist van Wouter Bos naar verwachting niet meer dan 285 miljoen per jaar zullen bedragen. Met de huidige economische crisis is nu besloten om deze vliegtax weer af te schaffen zodat de economie m.b.t. luchtvervoer kan herstellen tijdens deze crisis.

Dat de vliegtax bedoeld is om mensen het vliegtuig uit te krijgen om wille van het milieu is pertinente onzin. Hoe graag diverse milieu activisten dit graag zo zouden willen zien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat nu de burger getroffen word ipv de luchtvaart maatschappij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de overheid niet altijd maffia is, en dat ze dit keer wel denken aan de mensen om onder andere de vluchten goedkoper worden waardoor er weer meer geld binnekomt dus meer werk nodig is zodat er weer meer geld uitgegeven word en dat is weer allemaal belasting (inkomsten belasting btw)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het was vooral de bedoeling dat mensen via luchthavens in België en Duitsland gingen vliegen en daardoor het milieu in Nederland te ontlasten. Nu is door de crisis het echter belangrijk dat meer mensen via Schiphol gaan vliegen, dit levert meer omzet en geld op voor bedrijven als Schiphol en bedrijven rondom Schiphol. Economie is nu voor dit kabinet belangrijker dan milieu
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de economie slecht gaat, en de economie belangrijker is dan het milieu
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nu gaan veel mensen en bedrijven via vliegvelden in duitslang en belgie. dit is weer slecht voor de nederlandse economie en dat willen ze nu juist beter maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nu gaan veel mensen en bedrijven via vliegvelden in duitslang en belgie. dit is weer slecht voor de nederlandse economie en dat willen ze nu juist beter maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vliegtax zal inderdaad goed zijn voor het milieu. Het is echter zeer nadelig voor de Nederlandse economie en concurrentiepositie. Als er een vliegtaks komt moet dit in heel Europa of misschien zelfs wereldwijd gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat was inderdaad het doel van de vliegta en het lijkt goed te werken maar dat is niet zo. Vrijwel alleverminderde vluchten zijn van mensen die nu via Duitsland of België gaan, dus voor het milieu maakt het weinig uit. Bovendien hebben we nu een crisis en de regering doet alles om de economie te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De doelstelling werd niet gehaald,want heel veelmensen weken uit naar goedkopere vliegvelden in het omringende buitenland waar veel prijsvechters hele goedkope vluchten hebben.Dus het verwachte geld kwam niet binnen,het werd juist minder!Ik vraag me af of deze nieuwe maatregel zal helpen om weer meer mensen naar Schiphol te krijgen.Ze kennen nu een weg om veel goedkoper te vliegen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vliegtax is helemaal niet goed voor het milleu.
Men is meer met de auto gaan rijden om naar andere luchthavens te gaan.
De resessie even weggelaten is men niet minder door de vliegtax gaan vliegen, men is naar verder gelegen luchthavens gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vliegtax was onder de noemer milieumaatregel ingesteld. Feitelijk is dit om de staatskas mee te spekken. (vergelijkbaar met accijnzen op roken en alcohol)
Het verschil is alleen dat, in tegenstelling tot roken en alcohol, vliegen blijkbaar wel elastisch is. Mensen gaan hierdoor liever in Belgie of Duitsland opstappen ipv Schiphol.
Daardoor verloren vliegtuigmaatschappijen heel wat passagiers.

Nu kan de regering onder het mom van de crisis de vliegtax terugdraaien en presenteren alsof zij het voor het volk heeft gedaan.