Wat is het verschil tussen een f15 en een f16?

Nederland stuurt f16 vliegtuigen naar Libie. Er zijn al f15 vliegtuigen actief daar van de VS. Wat is het wezenlijke verschil en welke is eigenlijk beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (2)

Het zijn verschillende straaljagers, waarvan de F16 door de Nederlandse luchtmacht wordt gebruikt en de F15 door de Amerikaanse.

Wikipedia:

F16
De F-16 Fighting Falcon is een eenmotorige multifunctionele straaljager die sinds 1979 veel gebruikt wordt. In onder andere Nederland en België was het de opvolger van de F-104 Starfighter. In Nederland werd tevens de F-5 door de F-16 vervangen. Het toestel is ontworpen door General Dynamics. De fabriek van General Dynamics is overgenomen door Lockheed Martin.

F-15
De Boeing F-15 Eagle (oorspronkelijk de McDonnell Douglas F-15 Eagle) is een zeer wendbare tactische straaljager die onder alle weersomstandigheden inzetbaar is. Er bestaan verschillende uitvoeringen van. Afhankelijk van het type bestaat de bemanning uit 1 of 2 personen.

De F-15 is gericht op het behalen en op het behouden van het luchtoverwicht. Het doel van de inzet van de F-15 is dus het binnendringen van vijandelijk luchtruim en daar iedere vorm van dreiging in de lucht uitschakelen. Dit wordt mede bereikt door de zeer goede capaciteiten van het toestel op het gebied van wendbaarheid, acceleratie, bereik, bewapening en avionica.

Het toestel bezit een reeks elektronische wapen- en afweersystemen om vijandelijke dreiging waar te nemen, te identificeren, te volgen en aan te vallen terwijl het toestel in het eigen of in vijandelijk luchtruim vliegt. De wapen- en vluchtcontrolesystemen van het toestel zijn zodanig ontworpen dat één persoon ze in gevechtsomstandigheden kan bedienen.

De F-15 vormt al jaren de betrouwbare ‘'multirole'’ (op verschillende manieren inzetbare) ruggengraat van de Amerikaanse luchtmacht (USAF). Met de ontwikkeling en de invoering van de nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen zoals de F-22 Raptor en de voortschrijdende luchtvaarttechniek komt vermoedelijk binnen enkele jaren (2009) een eind aan het operationele USAF-dienst van de F-15 Eagle. Tot die tijd zal dit toestel binnen en buiten de VS nog worden ingezet.
-----

Toegevoegd na 2 minuten:
De F15 en F16 hebben vergelijkbare eigenschappen. De F16 manouvreert beter en is lichter. De F15 kan verticaal vliegen en de F16 niet.

De F15 gaat ook iets sneller.

Op de Engelse Thinkquest pagina staan nog meer verschillen genoemd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op Yahoo Answers staat ook een mooie vergelijking, zie discussie in de link.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de afbeelding zie je de uiterlijke verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Prima antwoord. Bij een ding zet ik wel mijn vraagteken, wat bedoel je met dat verticaal vliegen? Een F-16 heeft een thrust-to-weight-ratio die groter is dan 1, het toestel zou dus verticaal kunnen vliegen en zelfs accelereren terwijl het daarmee bezig is (afhankelijk van belading en meestal slechts met afterburner). Voor de F-15 geldt hetzelfde, hoewel men in de ontwerpfase hebben nagedacht over een thrust-to-weight-ratio van 0,75 of later 0,97.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad dat het beter kan accelereren in verticale klim.
De f-15 is een tactische lucht superioriteits jager, de f-16 een multirole jager. De f-15 is sneller, wendbaarder, kan hoger vliegen en meer bewapening mee nemen. Beide toestellen zitten inmiddels aan het einde van hun operationele levensduur.

De f-15 is ontworpen voor superioriteit in de lucht en verving de f-4. De f-16 is meer een allrounder en verving de f-104 en f-5. Veel goedkoper dan de f-15 (15 tot 19 miljoen dollar voor een f-16, en 28 tot 30 miljoen voor een f-15 _indertijd_) maar ook in een 1 op 1 gevecht beduidend minder sterk. De f-16 staat wel zijn mannetje in de lucht maar is meer bedoeld als ondersteuning van grondtroepen, bommenwerpers en andere jachtvliegtuigen en flexibiliteit waar de f-15 puur bedoeld is om de vijandelijke luchtmacht uit te schakelen (de amerikanen hebben ook de f-15E ontwikkeld om luchtdoel installaties aan te vallen).

In het kort: de f-15 is de sterkere broer van de f-16 maar ook beduidend duurder in zowel aanschaf als gebruik. Je ziet dit verschil ook terug in hun opvolgers: de f-22 is ontworpen om de f-15 te vervangen en de f-35 om de f-16, f-18, av-8B (Amerikaanse harrier) en a-10 te vervangen. De f-22 is ook hier sneller, wendbaarder en algemeen genomen het sterkere vliegtuig maar de f-35 is goedkoper en flexibeler (89 miljoen voor een kale f-35 waar de f-22 kaal 150 miljoen dollar kost) waardoor je niet verschillende specialistische modellen nodig hebt voor verschillende rollen maar aan 1 jack-of-all-trades toestel genoeg hebt en zo bespaart op operationele kosten.

De Amerikanen gebruiken beide modellen. Ieder met hun eigen rol. De Amerikanen hebben graag een allround toestel maar willen ook zeker weten dat ze iets hebben dat al het andere dat vliegt de baas kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenstaande informatie klopt behoorlijk goed. Al wil ik even toevoegen dat hoewel het huidige ontwerp van de F-15 gedateerd is, men nog steeds met nieuwe systemen komt waardoor de F-15 een zeer modern vliegtuig is geworden. Nog niet zo heel lang is de F-15E gepresenteerd en dit is een goede straaljager met de betrouwbare eigenschappen van de eerste F-15's maar met de huidige hightech technieken aan boord. De overige informatie geeft een goed beeld van de verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd; met de laatste upgrade is het nog een heel imposante machine. En sowieso heeft de f-15 niet echt een serieuze tegenstander in de lucht... voor de f-22 wordt dat nog veel comfortabeler. Ik dacht overigens dat de f-15E een jachtbommenwerper is bedoeld voor voornamelijk aanvallen op luchtdoel installaties en niet voor dogfights.