Waarom vliegen passagiers vliegtuigen van Parijs naar Tokyo met een flinke boog noordwaards?

Dit viel mij op, terwijl ik verwachtte dat de route hemelsbreed veel korter is. Wat is de meest voor de hand liggende oorzaak van een route over (de Russische vlakte)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Er zijn twee redenen voor de vliegroute.

De eerste reden is puur de afstand. Om de *werkelijke* afstand te zien, moet je op een wereldbol kijken, niet op een platgeslagen kaart.

Zoek maar eens een wereldbol en span een touwtje van Parijs naar Tokyo via "jouw" route, dus vanuit Parijs ongeveer naar "rechts". Knip het touwtje af op de lengte van de route.

Span dan datzelfde touwtje over Noord-Rusland. Je zult zien dat je nu aan een korter touwtje genoeg hebt om van Parijs naar Tokyo te komen. De route over Noord-Rusland is dus korter - veel korter zelfs! - dan de route over Roemenië, Kazachstan en China.

De tweede reden is de straalstroom. Dat is een harde wind die ruwweg rond de Noordpool waait, maar zo zuidelijk kan komen als Skandinavië en Noord-Rusland. De straalstroom waait in oostelijke richting. Een vliegtuig dat een deel van de route in die straalstroom oostwaarts vliegt, heeft rugwind, en bespaart daardoor zowel tijd als brandstof.

Dan is er nog een derde reden: over sommige landen wil je niet vliegen, of mag je zelfs niet vliegen. Maar voor de route van Parijs naar Tokyo gelden voornamelijk de eerste twee redenen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat vroeg ik me ook af toen ik naar canada vloog en ze vlogen over groenland, dat doen ze om bij nood toch redelijk dichtbij een vliegveld te zijn waarnaar ze kunnen uitwijken, bij jouw vraar denk ik hetzelfde.

Toegevoegd na 28 seconden:
vraag natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan houd je geen rekening met de bolvorm van de aarde. De route die op een wereldkaart het kortste is, is dat niet op een globe. Op een globe, en dus ook in het echt, is de route noordelijker echt korter.
Verder kan er ook nog sprake zijn van landen waarover niet veilig gevlogen kan worden, maar in dit geval denk ik dat de afstand de reden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de aarde een bol is en dus wel degelijk de kortste weg nemen.