Duizenden lichtjaren ver, vooral ´s nachts kun je dat...

Toegevoegd op 27-06-2009 13:36:48
Als je bij helder weer een vliegtuig van de grond tien minuten kunt zien vliegen, dan is dat vliegtuig in die 10 minuten bijna 100 kilometer verder... Had je dat al eens beseft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meeste verkeersvliegtuigen doen die 100 km al in 6 of 7 minuten
Als het meezit 30000 feet naar beneden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover het oog reikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet verder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik m'n bril opzet, misschien iets verder..
Er van uitgaand dat je naar de aarde wilt kijken:
357 kilometer op 33.000 ft.
Reken zelf maar na op onderstaande link.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee... Hoewel ik meer waarde hecht aan 356 kilometer...
AWM
14 jaar geleden
Laten we het dan afmaken op 356.500 meter. En nog wat centimeters.
Precies in kilometers weet ik dat niet, maar je zit op zo'n 10 km boven de grond, en gaat min. 750/850 km / uur.
Ik weet wel, dat als je boven Engeland zit, je de hele nederlandse, belgische en deense kust en alle waddeneilanden kunt zien liggen.(Maar dan moet het wel super-helder zijn....) Als je het in vogel-blik voorstelt, (dus 360 graden in het rond onder je), heb je denk ik een cirkel met een straal van zo'n 400 km onder je, die je kan overzien.
Zo'n cirkel kan je vanuit een vliegtuig natuurlijk niet zien, door de raampjes....
Ook de luchtverontreiniging is in Europa en de oostkust van Noord-Amerika een beperkende factor - als je over Mongolië of Afrika vliegt, zal je ongetwijfeld verder kunnen kijken, ,maar je hebt dan geen referentie-kader in de vorm van kustlijnen. Ook boven Groenland zal je verder kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bedenkt dat je de maan, zon, sterren ed kunt zien, kun je dus heeeel ver kijken.