Heeft Arkefly echt altijd vertraging?

Ik wil graag een vakantie boeken en bijna alle reisbureau's bieden Arkefly aan. Ik ben doodsbang om kostbare vakantietijd te verliezen, want ze komen alleen maar negatief in het nieuws. Vinden het schijnbaar vaak normaal om een dag vertraagd te zijn, verhuren vliegtuigen die dan niet beschikbaar zijn voor hun eigen passagiers; Wat is hier waar van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je in het hoogseizoen vliegt met een chartermaatschappij krijg je méér te maken met de "slots" van de luchtverkeersleiders, dan als je met een lijndienst vliegt. Daarvan staan de aankomst- en vertrektijden vast, en ook het toesteltype, terwijl charters vaak op kortere termijn hun planning doen. Daar komt bij, dat uit alle noord-europese landen vluchten richting het zuiden willen, en vooral het franse luchtruim is dan overvol. Ik heb meegemaakt, dat op een zondagmiddag alleen al Martinair 500 passagiers in 1 uur aflaadde op Mallorca, en die moeten natuurlijk afgehandeld worden op de betrekkelijk kleine luchthaven daar - want er gaan er dan natuurlijk ook weer 500 terug.( De "slot" wordt óók bepaald door je landingsluchthaven!)

Als je als chartermaatschappij zo'n "slot" mist, omdat er bijv. passagiers te laat bij de gate komen, en het vliegtuig dus niet op tijd klaar is, kom je helemaal achteraan de rij wachtenden, en dat kan dus zomaar 8 uur later zijn.
Je moet dan tóch aan boord blijven, want als een ander vliegtuig in die rij zijn slot mist, mag je diens plaats innemen, maar dan kan je natuurlijk niet nog je passagiers uit de luchthavenbars ed. moeten harken.

Bovendien - de vluchten staan kop-staart gepland, dus een vliegtuig sleept zo'n vertraging nog een tijd met zich mee. Chartermaatschappijen hebben over het algemeen geen reserve-vliegtuigen ergens staan - alles vliegt, of staat in de hangar voor onderhoud.

Met dat in je achterhoofd kan je dus overwegen op het internet te kijken, of je niet een lijndienst kan boeken, en zelf het vervoer ter plaatse regelen. Meer werk, natuurlijk, en je zult ook duurder uit zijn dan dat er een bus klaar staat, maar het is jouw vakantie, en als je maar een weekje weg kunt, de overweging waard.

Toegevoegd op 24-06-2009 14:02:23
Per 1 juli gaat er een klachtenloket open waar vakantiegangers die te maken gekregen hebben met ernstige vertragingen en/of annuleringen van hun vliegreis terecht kunnen. Het is opgericht door Min. Geurlings v. Verkeer, de Luchtvaartsector, de Consumentenbond, en Stichting Geschillenscommissie voor Consumentenzaken. Te bereiken (v.a 1 juli) via www.degeschillencommissie.nl.
Net gelezen in de nieuwsbrief van Reismedia.nl.

Blijft natuurlijk, dat dit pas voor "achteraf" is.
Maar ik denk, dat maatschappijen zich wél even achter het oor krabben.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb nooit problemen problemen gehad met arke en ben er toch vrij vaak mee op vakantie geweest. Maar wat ik nu idd zoal zie op het nieuws baart me zorgen. Denk dat ik voortaan maar weer met klm vlieg....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als vluchten niet lopen als gepland, dan komt het in het nieuws. De vluchten die wel op tijd aankomen, daar hoor je uiteraard nooit iets over.

Zelf heb ik nog nooit met Arkefly gevlogen, maar ik zou me niet zo snel laten afschrikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het vervelend om het je te zeggen, maar ik ben 3 keer met ArkyFly op vakantie geweest en ben nog nooit op tijd vertrokken (zowel van vertrek als aankomstplaats). Alle 3 de keren vertrokken we minimaal 2 uur later dan de geplande vertrektijd en zelfs 1 keer 4 uur later. De terugreis vanaf mijn buitenlandse vakantiebestemming, is altijd meer dan 5 uur later als de geplande vertrektijd geweest. Probeer jij maar een 6 tot 7 uur, midden in de nacht, met kleine kinderen, op een vliegveld rond te hangen. Geen pretje. Deze zomer heb ik ArkeFly en Schiphol voorgoed afgezworen. Ik vlieg vanuit Duitsland met AirBerlin. Heb al meerdere keren met deze maatschappij gevlogen en alles is zeer goed geregeld en de tijden kloppen bijna altijd (nooit meer dan 20 minuten vertraging gehad).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En...., Arkefly beschikt over 6 toestellen tegenover Transavia: 32.
Dus bij vertragingen heeft de laatste zeker meer mogelijkheden het 'leed' sneller op te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk op Schiphol en ja Arke heeft vaak vertraging.

A) het meeste materiaal is erg oud de 767 serie(er komen langzaam nieuwe kisten binnen)
B) Ze vliegen veel charter en die hebben nu eenmaal vaak vertraging. omdat de planning veel moeilijker is dan standaard lijndiensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het altijd is maar de keren dat ik met ze heb gevlogen: heen en terug vertraagd!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vlieg al jaren met Arke Fly Comfort Classe en heb echt nog nooit vertraging gehad.
Op Turbulentie.nl staan ze op de 3de plaats voor de beste vliegtuigmaatschappij 2008
Ik zou gewoon gaan voor deze maatschappij,gewoon heel vriendelijk en net!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar uit Bonaire ook enorm veel vertraging gehad, ze hebben te weinig toestellen. een vertraging kan ik me nog voorstellen, heb ik met de KLM vorig jaar ook gehad, gaat alleen om het hoe ze het probleem oplossen, bij KLM netjes op tijd door gekregen en we konden in het resort blijven incl, diner en lunch, bij Armoefly was de oplossing, uren op de luchthaven met een bak lauwe koffie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee is onzin ik heb 4 keer gevlogen met arke fly en 1 keer vertaging gehad dat was dec 2007 kapote kist was de oorzaak. op 31-5-09 naar puntacana gevlogen en 16-6 retour geen vertraging wel tevroeg geland heen en terug ivm mee wind9.45 was de vlieg tijd