Waarom hebben vliegtuigen een koplamp?

Als je 's nachts een vliegtuig over ziet vliegen zie je, vooral als het bewolkt is, een lichtbundel vooruit schijnen. Het lijkt me dat zodra de piloot iets in die lichtbundel ziet verschijnen, het te laat is om actie te ondernemen. Ze vliegen 's nachts toch op de radar? Is het soms om zelf gezien te worden? Ik ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Wat je ziet zijn de ''Landing lights''
Deze doen de piloten aan onder FL 100 ( 3 kilometer hoogte) deze zijn primair om ander verkeer te laten zien hoe je beweegt.
En tijdens de landing voor beter zicht op de baan.

Zeker s'nachts op een druk vliegveld is dit erg handig omdatje makkelijk ander verkeer kunt zien en kunt bepalen hoe het beweegt.

Deze lampen zitten meestal voor in de vleugel bij de romp
of op de neus poot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad om gezien te worden. Op die manier kun je makkelijker als vliegtuig een ander vliegtuig aan zien komen en heb je meer tijd om actie te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een landingslicht. Voor visueel contact.