Heeft een black box wel nut? Zijn er geen betere alternatieven?

Heb de laatste dagen veel vragen gezien v.w.b. rampen met vliegtuigen en de daarbij behorende "black box".
De black box zou dus eigenlijk een complete registratie zijn van het begin van een vlucht, tot het einde. Ieder mankement, probleem, etc. wordt hierin geregistreerd.
Nu is het probleem bij een ongeluk/ramp vaak dat de black box niet wordt teruggevonden of dat het veel te lang duurt.
Zijn er geen alternatieven voor zo'n black box? Met de huidige technologien moet het toch mogelijk zijn om iedere seconde van een vlucht te kunnen volgen, zonder dat daar voorwerpen voor nodig zijn die zich aan boord van het vliegtuig bevinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Alles kan in principe. Maar wat er allemaal in een black-box wordt opgeslagen, is zoveel informatie, inclusief de gesprekken in de cockpit, dat het ondoenlijk is om dat van al die vliegtuigen die er in de lucht zijn dat over te zenden. Boven zee zal dat moeten gebeuren met satellieten, ik betwijfel of er genoeg capaciteit is om al die enorme datastromen door te sturen. En dan de bandbreedte. Alle vliegtuigen zullen op een andere frekwentie moeten uitzenden, anders storen ze elkaar, gewoon niet te doen.
Er worden maar heel weinig black boxes niet teruggevonden, en ACARS zendt wel wat summiere info uit, die is wel ontvangen bij de AF447, helaas niet erg éénduidig, wat wijst op een enorme calamiteit in de lucht.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk zelf dat de black box juist heel vaak teruggevonden wordt. Deze zend gedurende een maand nog de locatie uit. Was hier niet al recent een vraag over gesteld?

Toegevoegd op 11-06-2009 20:47:10
http://www.goeievraag.nl/vraag/zwarte-doos-gegevens-real-time.11428
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, was vergeten te controlleren of er al zo'n vraag gesteld was. Sorry. +1
Dat kan wel, maar dat zou zo ongelooflijk veel kosten (van miljoenen MB's per minuut voor alle vluchten wereldwijd, die per satteliet verzonden moeten worden), dat dat hele kleine percentage waar de black box niet teruggevonden wordt absoluut niet opweegt tegen de meerkosten.

Wel worden van elke vlucht alle gegevens in het vliegtuig zelf bewaard, en na elke vlucht gedownload voor statistische analyse en voor het signaleren van trends.