35% van de Transaviavloot aan de grond. Is het de afgelopen twee weken dan wel veilig vliegen geweest?

Naar nu blijkt heeft het noodweer van twee weken geleden schade veroorzaakt aan maar liefst 35% van de vloot. Dit weekend heeft men besloten deze toestellen aan de grond te houden wegens (hagel)schade aan de vleugels. Ik vraag mij af of deze schade constatering niet wat laat komt, en heeft men de afgelopen periode wel veilig gevlogen met de betrokken toestellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is veilig. Een vliegtuig is altijd wel een beetje kapot, daarom zitten alle belangrijke onderdelen er minimaal 2x in. Maar als blijkt dat er schade kan zijn aan een dele van die systemen, dan moet je dat oplossen, omdat je anders aan je marges gaat knagen, dat je zeg maar nog 150% veilig bent ipv 200%.

Dus ja, het was veilig, maar het moet wel opgelost worden. Net als wanneer 1 van je 2 koplampen stuk is zeg maar, en alleen nog stadslicht geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat hagelschade op zich niet schadelijk is voor het vliegtuig. Een vliegtuig word gebouwd om dit soort weersomstandigheden te kunnen doorstaan...

Zie het even als een terugroepactie van een (auto)fabrikant. Want voorkomen is beter dan genezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik denk, dat je volledig veilig gevlogen hebt de afgelopen 14 dagen. Als er iets beschadigd was geweest aan de onderdelen van de vleugels (de flaps, slats, spoilers, reverse e.d.) hadden de piloten dat gelijk gemerkt bij hun pre-flight-check in de cockpit, en bij het rondlopen rond de machine voor de visuele check. Als er evengoed toch nog iets technisch niet in orde was geweest, hadden ze elk toestel op zich na de eerste vlucht waar iets opgemerkt was, gelijk aan de grond gehouden voor reparatie. Je moet altijd maar denken : die mannen en vrouwen willen ná de vlucht óók graag weer naar huis, naar hun "betere helft" en hun bloedjes van kinderen.....

Toegevoegd op 08-06-2009 12:28:20
Ik heb net gelezen, dat Transavia het afgelopen weekend vliegtuigen gehuurd heeft van andere maatschappijen om de vluchten uit te voeren. Dat verklaart gelijk, waarom ze het nú pas doen - de vliegtuigen staan kop-staart ingepland voor weken/maanden vooruit - en elke maatschappij heeft zijn eigen indeling wat de plaatsing van de stoelen betreft. Het afgelopen (drukke!!) Pinksterweekend zou niet gunstig zijn om alle wijzigingen die geleende vliegtuigen met zich meebrengen te verwerken (denk ook aan de belading van het eten - veel maatschappijen hebben hun eigen keukeninrichting, waar de containers van andere maatschappijen niet goed inpassen, mensen die op internet ingecheckt hebben hebben stoelen op een rij die in het geleende vliegtuig niet bestaat of een ander rijnummer heeft, enz.)
Dus in het afgelopen, waarschijnlijk véél rustigere weekend, kwamen hun vliegtuigen "aan de beurt" voor de hagelschade.
Dus nogmaals ja hoor, vliegen is nog steeds de veiligste manier van reizen.......Goede vlucht!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is gewoon voorzorg wees blij dat ze dit doen en het niet negeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% veilig vliegen is onmogelijk. Er kan altijd iets mis gaan of er kan iets under-designed zijn of er kan ergens te weinig onderhoud/controle op gepleegd zijn. Ook al zou je elk vliegtuig na ELKE vlucht geheel nakijken, dan nog heb je geen zekerheden.

Ongetwijfeld heeft Transavia 't zekere voor 't onzekere genomen en kijkt ze nu na de hagelschade de vliegtuigen na. Lijkt me goed.