Waarom is de Airbus Beluga niet te koop?

Het is een gigantisch vliegtuig met een inhoud van 1.210.000 liter of 47 ton. Hier kan dus ontzetten veel geld verdiend mee worden met het vervoeren van vracht. Airbus kan gewoon aanbieden dat ze er wat willen maken voor cargo airlines. Hier verdienen ze waarschijnlijk ook heel veel geld mee en de luchtvaartmaatschappijen ook omdat die meer kunnen vervoeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De Beluga en Guppy (Zijn voorganger)
zijn eigenlijk helemaal geen efficiente vliegtuigen.
Deze zijn puur geboren uit de noodzaak om rom en vleugel delen door Europa te vervoeren.

Het moederbedrijf van Airbus is een Europees consortium waar alle landen die meedoen een deel aan mogen meebouwen. Dat levert soms nogal uit elkaar liggende bouwlocaties op. (lees kostenpost) omdat ieder zijn recht heeft.
De beluga is dus meer een noodzakelijk kwaad dan gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er kan helemaal niet veel geld mee verdiend worden. Het ding kan weliswaar grote zaken vervoeren, maar de lading mag inderdaad niet meer dan 47 ton wegen. Grote vrachtvliegtuigen kunnen 120-150 ton vervoeren, die zijn veel interessanter om te exploiteren.
escape
13 jaar geleden
Niet allen is ie niet te koop de % toestellen,die ze hebben worden ook niet geleased. Incidenteel wordt er soms één verhuurd. Wat nou de bedoeling daarachter is, zou ik ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou die niet te koop zijn?
Met een koffertje euro's maken ze er heus wel eentje voor je.. (wel een zeer groot koffertje)

Zoals ook hierboven staat is 47 ton niet zoveel.
De Beluga heeft dus alleen zin voor grote dingen die niet al te veel wegen en als er veel haast bij is.

Vergeet trouwens niet wat dat ding aan kerosine verstookt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Airbus Beluga wordt door airbus zelf gebruikt om grote vrachten tussen de vestigingen te vervoeren.Er zijn er ook maar vijf van gemaakt.Bij hoge uitzondering kan men een toestel huren.