Hoe wordt een groot verkeersvliegtuig (boeing 737, 747 o.i.d) afgesloten, en hoe wordt het bedieningspaneel in de cockpit geactiveerd?

Bij een auto heb je een sleutel, je maakt de deur hiermee open en je steekt de sleutel onder het stuur en het dashbord wordt actief door contact met de accu. Maar hoe zit dit met een vliegtuig??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

Geen sleuteltje.
Om te gaan vliegen moet je de boordcomputers programmeren. Dat kan alleen met een password dat elke dag verandert. Geen password: niet vliegen.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook vervelend als de piloot zijn sleutel in zijn jasje laat zitten en op een ander vliegtuig stapt ;o)
Er is bij grote verkeersvliegtuigen geen sleutel nodig voor het openen van de deuren. Hangaars en vliegvelden worden bewaakt. Kleine vliegtuigjes zullen ongetwijfeld wel afgesloten worden.

Het invoeren van vluchtgegevens in de computer van verkeersvliegtuigen zal ongetwijfeld met wachtwoorden zijn beveiligd. Maar m.i. bevat het bedieningspaneel een groot aantal schakelaars die allemaal eerst moeten worden nagekeken voor er met checklists wordt gewerkt.

In bijgaande instructievideo wordt precies uitgelegd wat je allemaal moet doen om de stroom op het paneel van een 737 te activeren voor je de motoren start.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijgaande instructievideo laat zien dat het paneel heel logisch is opgebouwd en je van boven naar onder over de 5 panelen alle schakelaars afgaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens wikipedia zijn zijn in de meeste commerciële vliegtuigen de cockpit gescheiden van de passagiersruimten door een deur. Na de aanslagen van 11 september, zijn de meeste cockpits beveiligd tegen ongeoorloofde personen, zoals kapers, door een met kevlar extra verstevigde deur met een codeslot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de roll out worden nog wel symbolisch the keys of the cockpit aan de nieuwe eigenaar uitgereikt. Het vliegtuig ken er niet mee worden afgesloten, maar je kan er ook niet zo mee wegvliegen. Je hebt codes nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vliegtuig heeft of ground power (GPU) of een APU (Auxiliary power unit) een eigen kracht centrale.

De APU mag enkel aan staan als er een GWK (Grondwerktuig Kundige) of Piloot aan boord is.
Verder zal dus meestal er GPU aan staan.

De deuren mag je enkel openen als je een cursus hebt gehad (per type! die heb ik) omdat bij foutief openen de slide eruit kan schieten (Die glijbaan)
Op slot kunnen ze niet, maar als ze geparkeerd staan in het buitenland of langdurig kan het zijn dat men ze zegelt met een plakzegel op de deur.

Voordat de crew en bemanning aan boord komt is er al veel gedaan, denk aan schoonmaak, catering, veiligheidcheck dus is er al stroom aan. Dit wordt gedaan door simpel een paar schakelaartjes om te zetten of door de GWK of zelfs door ons (Facilitaire dienst) als we eerder aan boord zijn. Het aanzetten van de klokken en meters is eigenlijk gewoon een schakelaar verder.

De piloot zal na aankomst via zijn checklisten een opstart procedure volgen.

Hij zal:
Brandstof voorraad checken aan de hand onder andere van lengte vlucht, gewicht en weer
Route checken en in zijn FMC (Flight management computer) zetten.
En dan langzaam naar de vertrek procedures gaan.

Als de vlucht gereed is om te starten heeft hij inmiddels de stroom over gezet van GPU naar APU. Zodra hij achteruit geduwt wordt krijgt hij toestemming om de motoren starten.
Dit gebeurt niet met een sleutel maar door een soort compressor lucht door de motor te jagen en dan de brandstof te openen. Dat is per type motor heel anders wat betreft geluid. Ik werk op Schiphol en kan vaak aan de start horen welk type vliegtuig er start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verkeersvliegtuig heeft geen sleutel (de cockpitdeur soms wel maar die gaat eigenlijk nooit op slot als er niemand in de cockpit zit). Een vliegtuig kan je niet stelen want die staat op een beveiligde plek en je kan er toch nergens mee naar toe. Verder zit er ook geen wachtwoord op de computer en maak jet het contact met de accu gewoon door een knopje op "aan" te zetten. Daarna moet je nog wel een aantal dingen doen (navigatiecomputers instellen en dergelijke) voordat je opstijgt maar dat was geloof ik je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een MD-11 bijvoorbeeld heeft wel een slot met een sleutel. En een cijfercode. Slot met sleutel is volgens mij voor als het cijfercodesysteem niet werkt (weet ik niet zeker). En een vliegtuig heeft zeker wel een accu (meerdere zelfs). Eerste ding wat ik 's ochtends aan zet.
Zoals hierboven al verteld is... je opent een Boeing of Airbus niet met een sleuteltje. Al wil ik graag toevoegen dat ik op Schiphol Fokker 50's ben tegengekomen welke een hangslot hadden. Bij deze maatschappij schijnt dat vaker te gebeuren (dan bedoel ik op andere vliegvelden) Bij Fokker is hiervoor ook de mogelijkheid (Fokker F-27/Fokker F-50) Verder heb ik het ook niet gezien, dan daarom is deze maatschappij wat mij betreft dan ook een uitzondering.

Bij militaire vliegtuigen komt het overigens wel voor dat het vliegtuig wordt afgesloten, tevens met behulp van een relatief simpel hangslot.