Op zeeniveau en in warme lucht heeft het geluid een snelheid van ongeveer 1200 kilometer per uur, en op een hoogte van 11.000 meter een snelheid van zo’n 1000 kilometer per uur.

Lucht heeft grote elasticiteit en wanneer een vliegtuig zich met minder dan de geluidssnelheid voortbeweegt, zijn de luchtmoleculen snel genoeg om uit de baan van het vliegtuig te komen.
Dit gaat echter niet meer op zodra de geluidssnelheid wordt bereikt.
Een supersoon vliegtuig is sneller dan de bewegingen van de moleculen, zodat de drukverstoringen zich bij het vliegtuig ophopen en er, net als bij een schip, een soort van „boeggolf” ontstaat. Deze wekt grote wrijvingskrachten op, die een sterke trilling en verhitting van de huid van het vliegtuig tot gevolg hebben.
Dit resulteert dan ,wat men op aarde horen als eens doffe knal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen bariere maar snelheid.
de snelheid waarmee geluid zich dus verplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid verspreid zich met een hoge snelheid alle kanten van een geluidsbron weg. In luch van 20 graden met een snelheid van 1234 km per uur.

Als de bron van het geluid (bv een vliegtuigmotor) steeds sneller beweegt, komt er een punt dat het geluid dat met 1234 kmu weg beweegt door de lucht, met de zelfde snelheid wordt ingehaald door de geluidsbron. Hierdoor 'hoopt het geluid zich op' en versterkt zichzelf. Dit is de geluidsbarriere. Het moment dat een vliegtuig van onder supersoon naar supersone snelheden gaat, oftewel de geluidsbarriere breekt, ontstaat even een dergelijke ophoping van geluid, welke je op de grond kan horen als een soort knal.

Toegevoegd na 1 minuut:
De geluidsbarriere is dus de snelheid waarbij je even snel gaat als het geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt vastwel een eend in het water zien zwemmen. Hierachter ontstaan golven, deze hebben de vorm van een letter V. De eend zorgt namelijk voor de trilling. Een vliegtuig zorgt ervoor dat de lucht trilt en heeft net als bij de eend in het water ook golven achter het vliegtuig, dit zorgt voor een V-vormig verschijnsel achter een (supersonisch) vliegtuig. De snelheid waarbij dit gebeurt is erg hoog. Men heeft een behoorlijke snelheid nodig voor dit verschijnsel optreed,vandaar dat je een minimale snelheid nodig hebt, vandaar de barriere (=grens)