Wanneer vertrekt een vliegtuig?

Als mijn vliegtuig om 18:45 vertrekt, en als alles precies op tijd gebeurt, wat gebeurt er dan om 18:45?

--  Stapt de laatste passagier het vliegtuig in?
--  Sluiten de deuren van het vliegtuig?
--  Gaat de laatste passagier zitten?
--  Gespt de laatste passagier zich vast?
--  Beginnen de piloten aan de startprocedure?
--  Beginnen de steward(e)s(sen) aan hun uitleg?
--  Begint het vliegtuig te taxiën?
--  Begint het vliegtuig aan de start?
--  Komt het vliegtuig los van de grond?
--  Iets anders?

Picture for question
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

DE vertrektijd van een vliegtuig is, als het teruggeduwd gaat worden van de gate, nadat de blokken van het neuswiel weggehaald zijn.
Dus brug eraf, deuren dicht, passenger informationlist en loadsheet aan boord, alle passagiers en bagage aan boord, deuren en vrachtluiken dicht, en de pre flight checklist door de piloten in de cockpit gelezen, gedaan en klaar.

Tijdens de pushback worden de motoren gestart, en gaat het cabinepersoneel het flight safety 'ballet' opvoeren, of de film wordt gedraaid, de cabine wordt gecheckt (deuren en noodluiken vrij van alle handbagage, alle stoelriemen vast, niemand meer op de toiletten, bagagebakken goed dicht, galleygordijnen en afscheidingsgordijnen in de cabine vastgezet), daarna wordt de galley (boordkeuken) gecheckt of alle containers en trolleys goed vast staan, en dan gaan ook zij zitten voor de start. Hier doen ze dan hun 30 second review : nog even goed door hun hoofd laten gaan wat de noodprocedures zijn voor de specifieke deur waar ze bij zitten.

De tijden die gehanteerteerd worden zijn dus 'off blocks' (die rubberen dingen die voor en achter de neuswielen liggen gaan weg - de blocks), en de volgende tijd is 'airborne' - als de vliegtuigwielen los van de grond komen tijdens de start van het vliegtuig. Tussen off blocks en airborne is dus de taxi-tijd en het evt. wachten op je beurt om op te mogen stijgen. (en als je pech hebt het de-icen van de vleugels en de staart, in deze tijd van het jaar : het ijs- en sneeuw-vrij spuiten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De remmen gaan los; de motoren draaiden al voor die tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vliegtuig vertrekt...
13 jaar geleden
dan begint het taxien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij geeft dat tijdstip de boarding aan. Dus om 18.45 gaat 't poortje open in de vertrekhal en kan je 't vliegtuig inlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertrek en aankomsttijden zijn zgn bloktijden. De blokken staan tegen de wielen tegen het wegrollen als dat niet gewenst is.
Vertrektijd: blokken weg
Aankomsttijd: blokken tegen de wielen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er op je ticket staat vertrek 18:45 dan stijgt het vliegtuig ook op na alles wat je genoemd hebt in je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 antwoord boven 1 hele goede hier al gegeven.

Als de aviobrug los is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veilgheids checklist doornemen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de definitie: Het moment waarop de parkeerrem (zeg maar de handrem) van het vliegtuig voor de laatste keer voor het vertrek uit wordt gezet, nadat alle deuren gesloten zijn. Dat heet "off blocks". Voor de wet is een vlucht begonnen zodra de laatste deur gesloten is (vanaf dat moment mag je bijvoorbeeld je mobiele telefoon niet meer gebruiken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behalve tijdens start en landing; dan moeten alle electronische apparaten uitgeschakeld zijn (dus ook telefoons). Dat doet in de praktijk lang niet iedereen en dat is ook niet zo erg maar dat terzijde.