Vliegt een vliegtuig naar Rome evenhoog als een vliegtuig naar Peking?

Dit zijn 2 willekeurige steden. Het gaat mij meer om het verschil in afstand.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Dat ligt aan verschillende factoren, onder andere:
1. Hoogte van objecten op de vliegroute.
2. Kruising met andere zogenaamde 'vluchtlijnen', die gestippelde lijnen die je vast wel eens op een kaart hebt zien staan.
3. Ja, ook lange- of korteafstandsvlucht speelt mee.

Zo heb ik zowel in het vliegtuig naar Rome gezeten als in het vliegtuig naar Toronto. Hoewel de route naar Rome over de Alpen gaat, zag ik daar op de vluchtmonitor dat de kruishoogte 9000m was, en naar Toronto 11000m.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, even hoog... Er is een standaard vlieghoogte dat is 30.000 voet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem het nog wel eens regelmatig voor je op door je een +1 te geven XiniX. Maar wat je hier zegt is absolute onzin...
AWM
14 jaar geleden
LOL. De vliegtuigen zouden bij bosjes uit de lucht vallen, bij gelijke vlieghoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ver wou ik nu net niet gaan Antwoordman:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het druk is op een route, dan worden er andere vlieghoogtes uitgedeeld... of course...
Maar er is een standaard vlieghoogte van 30.000 voet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dat ik het weer zeg, maar totale onzin.
Op dat soort grote afstanden worden grotere toestellen ingezet dan op Europese bestemmingen. Die grotere toestellen hebben een grotere kruisvluchthoogte.
Bij een grote Boeing 747 vlieg je op je gemak op 45.000 ft,
Bij een kleinere 737, die vaak op korte vluchten wordt ingezet vlieg je max 38-41.000 ft.
Of je daadwerkelijk zo hoog vliegt hangt van de drukte en het weer af.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die nieuwe Airbus vliegt nog hoger...
AWM
14 jaar geleden
Ja, vast. Ik wilde ze niet allemaal opnoemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LoL...
Nee, dit ligt aan veel verschillende factoren. Zoals type vliegtuig, luchtdruk, afstand, vliegrichting.

Over het algemeen is het zo, hoe verder de vlucht hoe hoger je vliegt. Bij intercontinentale vluchten is deze hoogte meestal 10 km. Bij kortere verschilt het al snel heel erg, door bv welke richting en luchtdruk.

Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat scheelt enorm
Ten eerste als men opstijgt gaat men niet direct naar max hoogte. Dat kan ook niet omdat men dan te zwaar is door brandstof. Men zal stapsgewijs naar de gewenste hoogte gaan. Daarnaast zit een grof weg tussen west gaand en oost gaand een hoogte verschil op even en oneven hoogte
oostgaand zal dus nooit op 30,000 vliegen maar op 29,000 of bijv 31,000.

Rome is relatief dichtbij en gaat met een relatief licht vliegtuig. Het kan zomaar 37,000 voet zijn.

Overigens is het weer ook een belangrijke factor.
Met wil het lieft zo hoog mogelijk met wind mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord is minder eenvoudig. Ik zal toch een poging wagen.

Een vliegtuig vliegt doordat er drukverschillen zijn tussen de boven- en onderkant van de vleugel. Deze drukverschillen komen door de snelheid van het vliegtuig in combinatie met de luchtdruk.
Hoe lager het vliegtuiggewicht ten opzichte van het oppervlak van de vleugel, hoe minder druk er nodig is.

Een vliegtuig heeft een minimaal drukverschil nodig om in de lucht te blijven, en dus ook een minimale snelheid.

Hoe hoger je komt, hoe lager de druk; op 30.000 voet is de druk nog maar 300 hpa, minder dan een derde van die op zeeniveau. In de vergelijking van de druk in verhouding tot de snelheid dit de snelheid in het kwadraat, maar op 30.000 voet heb je toch nog altijd een snelheid nodig die bijna twee keer zo hoog ligt. (niet exact, maar dat maakt voor de uitleg niet uit).

Je luchtweerstand (de enige weerstand die een vliegtuig heeft) neemt volgens dezelfde formule af (1/2 rho V kwadraat; rho is de luchtdichtheid, voor de liefhebber) met de hoogte.

Dus: je "luchtdruksnelheid" (Indicated Airspeed is de wikipediazoekterm, hierna noem ik het IAS) blijft gelijk als je hoger vliegt, je weerstand blijft gelijk als je hoger vliegt, maar ge snelheid ten opzichte van de grond wordt bijna twee keer zo hoog! Dus je vliegt bijna twee keer zo zuinig.

Dat is deel een van het antwoord.

En nu wordt hij te lang, ik ga een list verzinnen.

Toegevoegd op 03-06-2009 11:05:39
De list is verzonnen: zie "opmerkingen" (of "reacties" oid) voor de rest van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vliegen vliegtuigen dan niet op honderdmiljoen kilometer hoog, of parabolisch? Vliegtuigen vliegen bij snelheden in de buurt van de snelheid van het geluid. Als je in de buurt van de snelheid van het geluid komt, neemt de weerstand HEEL snel toe. Te dicht in de buurt van de snelheid van het geluid komen is dus weer ongunstig. De snelheid van het geluid is niet afhankelijk van de luchtdichtheid, alleen van de temperatuur (lagere temperatuur is lagere geluidssnelheid). Hoe hoger je komt, (met geijkblijvende IAS), hoe hoger je machgetal wordt, en hoe groter je weerstand. Als je je verbruik per afgelegde kilometer in een grafiek afzet tegen de hoogte, krijg je een grafiek waar je duidelijk een optimum in kan vinden. Dit optimum is afhankelijk van het gewicht (immers: voor lichtere vliegtuigen is minder luchtdruk nodig onder de vleugels, dus die kunnen met een lagere IAS vliegen en kunnen dus hoger vliegen voordat ze bij hun kritieke Mach snelheid komen). Dat is dele twee van het antwoord. Hierna wordt het weer wat begrijpelijker: Vliegtuigen worden ontworpen om een ebpaalde Machsnelheid te vliegen, zo rond de 0,8 * de snelheid van het geluid. Verder moeten ze aan een aantal eisen voldoen ten aanzien van minimale- en maximale IAS (hoe lager de snelheid op de grond, hoe korter de baan die je nodig hebt bijvoorbeeld). Al deze variabelen bij elkaar zorgen er voor dat vliegtuigen ongeveer tussen de 30 en 40 duizend voet vliegen, afhankelijk van hoe zwaar ze zijn.