kan men geen vliegtuig ontwikkelen waarop vulkaanas geen vat heeft?

Vliegtuigen kunnen niet vliegen door de vulkaanwolken en dan komt de hele economie in gevaar... Ik vraag me af of men geen motoren kan ontwikkelen die bestand zijn tegen vulkaanas, bijvoorbeeld met speciale beschermkappen of een soort blazers die het stof wegblazen (tegenwoordig kan men al veel, dus waarom zou men daar ook geen oplossing kunnen op vinden).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeker zijn er ontwikkelingen in die richting. Misschien is dit een optie! "Wereld snelheidrecord gezet door 100% elektrisch vliegtuig....."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat er door een vliegtuig motor op volvermogen in een minuut ongeveer meer lucht door gaat als jij in je leven in ademt:) ( miss iets overdreven maar het is veel )

en ja je kan niet met aangezogen lucht wat asbevat as wegblazen. zoio al moeilijk bij 800Km/h.

ook filters is geen optie, die zitten binne 3 seconde vol gezogen. dus jha :) voorlopig zal het nog niet lukken om daar wat op te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch zou het kunnen door geen zuurstof (voor de verbranding) meer uit de omringende lucht te zuigen maar het in zuurstofflessen mee te nemen in het vliegtuig zelf. Veel raketten werken zo.

Maar da's wel veel duurder in gebruik, vooral doordat het vliegtuig er veel zwaarder van wordt waardoor het meer brandstof nodig heeft om te vliegen. Rust je er een enkel vliegtuig mee uit dan wil niemand er de dure tickets voor kopen, behalve die enkele keer dat er wel een vulkaan uitbarst. Als je alle vliegtuigen met zoiets uit zou rusten kost dat zo veel dat ... de hele economie in gevaar komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Propellervliegtuigen hebben geen last van het stof, straalmotoren wel, dus ja: het kan. Maar propellervliegtuigen zijn kleiner en economisch minder rendabel.

Helemaal ideaal is natuurlijk een Zeppelin. Dan ben je wel wat langer onderweg, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je weet hoe een gasturbine (straalmotor) werkt weet je dat alles heel nauwkeurig is gemaakt.
het is een soort ventilator met heel veel bladen
als je weet dat tijdens productie er zelfs niet met een markeerstift op de schoepen mag worden geschreven ivm inbijten in de coating dan snap je dat as niet ideaal is
maar een turbine overleeft ook de inslag van een vogel (meestal) dus ik denk dat het wel kan maar het is natuurlijk een te groot risico LEVENS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet alleen de motoren die last hebben van vulkaanas.
de as zorgt er ook voor dat het vliegtuig wordt "gezandstraald" waardoor er nog vele problemen optreden zoals matglas voorruit.

Toegevoegd na 2 uur:
artikeltje in stentor over gevolgen voor vliegtuig.

pdf over ontwikkeling speciale coating
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is niet alleen wat in de motor word gezogen, hetzij propeller of turbine..

Alles word gewoon gezandstraald, vulkaan as is net zo scherp als glas.

Denk niet dat er materiaal bestaat (en ligt genoeg is voor de luchtvaart) die daar tegen kan.

En waarom zouden ze alle vliegtuigen ermee bouwen als je er gewoon omheen kan vliegen!
Piloten krijgen een briefing van te voren waar ze een as wolk kunnen verwachten....