Wat moet er allemaal gebeuren voordat een vliegtuig met jou erin op de bestemming aankomt

Wie doet precies wat op de luchthaven?
hoeveel mensen komen aan jou koffer?
Hoelang duurt het voordat je met het vliegtuig weg bent nadat je bent ingecheckt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst moet je geboren worden, vervolgens moet je... nee dit antwoord wordt te lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hè, zonde, ik zat te wachten op de stap-voor-stap beschrijving van hoe bovengenoemd vliegtuig gebouwd werd...

Antwoorden (2)

Je kunt vantevoren thuis al inchecken, dat scheelt een hoop tijd op de luchthaven.
Als je dat gedaan hebt, dan loop je direct naar de balie waar de bagage voor jouw vlucht afgegeven kan worden. Je bagage wordt gelabeld, jij krijgt ook een deel van het label mee. Bewaar dit goed, mocht jouw bagage om één of andere reden niet aankomen, dan is dat deel belangrijk om jouw bagage weer te traceren.

Vervolgens ga je door de douane: trekt je jas uit, doet je riem af, leegt je zakken (in mijn geval moeten de schoenen ook altijd nog uit). Heb je een laptop bij je, dan moet die uit de tas gehaald worden.
Als je mazzel hebt piept er niets als je door het detectiepoortje heen gaat, zo wel: dan kun je nog gefouilleerd worden.

Dan "kleed je je weer aan", je pakt je spullen en dan begint het grote wachten (Schiphol verzoekt reizigers toch meestal wel een uur of 2 voor vertrek aanwezig te zijn). Je kunt wat shoppen, wat drinken, wat eten of gewoon direct naar jouw gate lopen en daar wachten.

Zo'n half uur voor vertrek begint het boarden. Je geeft je boarding card aan een stewardess, krijgt een papiertje terug met het stoelnummer en je loopt het vliegtuig in.
Daar wacht je tot de mensen die voor je staan eindelijk hun bagage in de rekken hebben gepropt en zijn gaan zitten, dan is het jouw beurt om het gangpad te blokkeren (bagage opbergen en gaan zitten).
Ongetwijfeld moet je nog wel een keer opstaan voor de passagier die naast je zit.

Als iedereen binnen is en zit, dan komt er een steward(ess) uitleg geven over de nooduitgangen, zwemvesten, zuurstofmaskers etc.
Tegen de tijd dat ze daarmee klaar zijn is het vliegtuig al aan het taxién naar de startbaan.

De steward(es)s(en) gaan ook zitten met de riemen dicht, je stijgt op en al naar gelang je bestemming zit je wel een tijdje opgesloten in de "ijzeren vogel".

Als je je bestemming nadert moet iedereen zich weer vastsnoeren, er wordt geland, je moet blijven zitten tot je bij de gate bent en dan gaat iedereen weer dringen om eruit te komen.

Dan heb je vaak nog zeker wel een half uur voordat je koffers op de band langskomen.

Hoeveel personen jouw bagage aanraken? Minimaal 5:
1 de persoon waar je hem bij afgeeft
2 de persoon die de band leeghaalt en de koffer op een karretje mikt
3 de persoon die de koffers van het karretje het vliegtuig in laadt
4 de persoon die ze weer uit het vliegtuig haalt
5 de persoon die ze op de transportband mikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respecto voor dit uitgebreide antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook +. Leuk en grondig verteld C4th.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+.
Voor deze hele duidelijke beschrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! +
Hierboven een mooi antwoord over wat zichtbaar is voor jullie.

maar achter de schermen.

Een cateringbedrijf dat maaltijden maakt, inpakt naar het vliegtuig brengt,

Een schoonmaakbedrijf dat alle vuil weghaalt en schoonmaakt.

Een werktuigkundige die het vliegtuig checkt.

Security die het toestel controleert

Afhandelingspersoneel van de maatschappij

Brandstof tanker,

bagage: kelderpersoneel, bovenrijder (tractortje) laders, Pallet Loaders, vastzetters etc etc etc
en heel vaak cargo

Een monteur die alle tv schermpjes checkt.

Een controleur schoonmaak

Een controleur catering

Cabine techniek van de maatschappij

Waterwagen die drinkwater tankt.

Toiletwagen die de tanks leeghaalt

Chauffeur die de Agregaat aansluit

Push back chauffeur

Kranten brenger

Aviobrug berijder

Airside authority die hem binnenloodst aan de gate

Incheck personeel

Cabin Crew

piloten

Een vliegtuig heeft afhankelijk van de bestemming een omdraaitijd tussen 30 minuten en 2,5 uur

Als jij ingecheckt is het vliegtuig op eu bestemmingen vaak nog onderweg of moet soms zelfs nog vertrekken.
ICA (intercontinentaal) is de omdraai langer.

Bagage wordt door veel handen aangeraakt.
De incheck medewerker
De man die hem onder in de kelder opvang aan de band.
Al dan niet gaat deze in een bagagecontainer.
Dan een chauffeur die hem naar de kist brengt.
iemand in de kist die hem plaatst.
Aan de andere kant weer andersom.

Tussendoor nog Douane soms
Security die de koffer scan.

Al met al zijn er dagelijsk per kist tientallen mensen bezig met een afhandeling.