Is er ook een minimumgrootte van een brievenbuspakketje?

Ik vraag me al een tijdje af of er een minimum grootte moet zijn als het om een brievenbus pakket gaat. Ik weet dat er een maximum grootte is, maar is er ook een minimum grootte? Ik wil namelijk iets versturen maar in een envelop past het niet en doosjes kan ik nergens vinden dus ik heb mijn eigen doosje gemaakt van dik karton, ongeveer 8 bij 8 bij 1.5 cm. Moet een brievenbus pakketje minstens ... groot zijn, of mag alles?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als adres (leesbaar) en postzegels er maar op passen.

Antwoorden (2)

Als jij er een pakje van maakt is dat goed daar is geen minimum voor.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ klopt inderdaad
Nee, niet alles mag.

"Volgens PostNL zijn de maximum- en minimumafmetingen en het maximumgewicht van een brief:
•Maximum formaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm
•Minimum formaat: 14 x 9 cm
•Maximum gewicht: 2 kg
Als de zending te groot of te zwaar is voor de brievenbus, moet je het als pakket versturen.

Een brievenbuspakje mag maximaal 38 x 26,5 x 3,2 cm groot en 2 kg zwaar zijn. Precies dezelfde omvang en hetzelfde gewicht als een brief.
Jouw pakje (8 x 8) is kleiner dan het minimumformaat voor een brief. Het zou zeer vreemd zijn als je een brief van dat formaat niet in de brievenbus mag deponeren en een pakje wel.

Mijn conclusie: ja, er is ook een minimumgrootte en nee: een pakje van 8 x 8 x 1,5 mag niet in de brievenbus.
Overigens: het minimumformaat voor een pakket is 14 x 9. Een pakket is wat anders dan een brievenbuspakje maar (het zal geen toeval zijn): het minimumformaat voor een pakket is gelijk aan het minimumformaat van een brief.
NB:
Naar mijn mening heeft PostNL hier wel een kleine steek laten vallen.
Men vermeldt wel het minimumformaat van een brief en van een pakket (zelfde minimumformaat als een brief) maar niet het minimumformaat van een brievenbuspakje, dat, net als een brief, in de brievenbus wordt gegooid en in hetzelfde sorteerproces terecht komt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ik geef je een plus, omdat alle informatie die je verstrekt correct is. Helaas trek je een conclusie (die goed onderbouwd is en logisch zou zijn) die niet klopt. Zoals in jouw laatste bron staat, hoeft het brievenbuspakje niet te voldoen aan een minimum-formaat.
Omdat het brievenbuspakje een traceercode heeft, wordt zo'n klein pakje wel geleverd. Gewoon afgeven bij een punt van PostNL. Soms wordt zo'n pakje door de postbode in de brievenbus gedaan, soms stopt een pakketbezorger het in de brievenbus.