Op welke treinroute in Nederland moet je het vaakst overstappen?

Dus bus enzo tellen niet mee. Ik denk zelf dat je maximaal drie of vier keer moet overstappen op welk traject dan ook in welke bestemming dan ook in Nederland te bereiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dat zal ongeveer 4 keer zijn. Met de OV reisplanner kun je het ook gaan uitproberen, maar daar zul je weken mee bezig zijn.
Je moet wel rekening houden, dat bij het vinden van zo'n "record" de reis hoogstwaarschijnlijk niet erg logisch zal zijn, en er best een route te vinden zal zijn, waar je het met 3 keer overstappen ook redt. En dan heb ik het nog niet over het feit, dat je met één busrit, 2 overstaps
kunt weghalen. Een reis van Harlingen naar Hoorn, via Amersfoort - Amsterdam is nu eenmaal wat "vreemd".

Om het precies te weten te komen, zul je een computer-programma moeten schrijven, dat "brute-force" alle
mogelijk reizen maakt, die er te vinden zijn. Ik schat dat een snelle computer je in een uurtje rekentijd de juiste oplossing geeft. Het aantal mogelijke reizen is dan wel gigantisch groot, maar zodra de computer een 3-overstap-reisje heeft gevonden, vallen er direct enorme aantallen reizen af.
Maar om een slim computer-programma te schrijven kost veel tijd, en het invoeren van data zou nog wel een veel meer tijd kunnen vergen.
Leuke vraag overigens! Ik zal er een over nadenken, en misschien vul ik hier nog wel iets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk zelfs dat drie keer het maximum is, als je uitgaat van een reis met zo min mogelijk overstappen, en alléén dat. Utrecht Centraal-Dordrecht kan zonder overstappen, maar dat reisadvies wordt nooit gegeven. Een extreme reis bestaat uit stoptrein-intercity-intercity-stoptrein, meer niet. Ik kan me tussen twee intercitystation nooit meer dan maximaal één overstap bedenken. En elk stoptreinstation heeft een directe verbinding met een intercitystation.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht maximaal twee keer overstappen. Vanaf de grote stations (utrecht, amsterdam,rotterdam e.d.) kun je naar bijna alle hoeken van het land reizen. Dus als je van een klein station naar een ander klein station moet:
klein station > groot station
groot station > groot station
groot station > klein station