Ik begrijp één ding niet vh OV chipkaart: iedereen zet hem voor zo'n apparaat, maar hoe weet zo'n apparaat dat je in- of uitchecked?

Toegevoegd na 20 minuten:
Misschien benik niet duidelijk genoeg: hoe geef je aan dat je in- of uitchecked, er moet toch ergens een begin zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Niet. Daarvoor zijn er nog steeds mensen die je kaartje (of in dit geval je chipkaart) controleren. Ze lopen dan rond met een speciaal apparaatje waarmee ze kunnen zien of je hebt ingecheckt of niet. En als je uitchecken vergeet kan je volgens mij een brief sturen naar de NS, dan krijg je je geld (deels) terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is check je natuurlijk in bij instappen en uit bij uitstappen. Als je niet uitcheckt wordt je na een bepaalde tijd vanzelf uitgecheckt, dus als je dan de volgende keer instapt check je weer in. De meter is dan wel 4 euro verder. Ter bevestiging zie je op je schermpje de boodschap 'welkom' of 'tot ziens'.

Toegevoegd na 37 minuten:
De eerste keer dat je je kaart aanbiedt check je in. Je koopt de kaart immers in de stationshal of online, maar niet meer in de tram of bus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft niet aan te geven dat je in of uit checked. de kaart komt "uitgechecked" uit de automaat. dan zal bij elke keer dat je hem voor het poortje houd, uitgechecked veranderen in ingechecked. en andersom. je hoeft dus zelf niets te doen. dat doet de gvb/ns voor je.