Is rails van een tram en/of metro net zo breed als dat van een trein?

of te wel.. kan er ook een dieseltrein rijden op een metro of trambaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

De standaard spoorbreedte voor trams, metro en trein is in Nederland 1435 mm, in principe zouden de wagons dus uitwisselbaar moeten zijn, maar.... er is een groot verschil wat de 'gewone' tram aangaat, deze rijdt namelijk IN de rails, terwijl trein en metro OP de rails rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Rotterdam rijden de metro's op standaard spoor. De nieuwe metrostellen worden als trein , op eigen wielen , naar de rails van de RET gebracht. Natuurlijk moet er in de metrotrein op Prorail spoor een diesel of elektrische loc voor de aandrijving zijn aangekoppeld.

In Den Haag rijden de trams van randstadrail over standaardspoor naar Zoetermeer . Dit spoor wordt ook gedeeld door metrolijn E van de RET.
Vanaf den Haag Centraal rijden deze trams gewoon door de stad Den Haag naar onder andere de Uithof.

Conclusie lijkt me dat de meeste trams en metro's over standaard spoor breedte rijden , in ieder geval in Nederland. In België / Duitsland rijden trams ook wel over smalspoor.