Je krijgt daar geen boete voor. Alleen wordt dan wel het maximum bedrag afgetrokken, dus dat wil je vast voorkomen.

Als het om een vergissing gaat kan je bij een oV loket proberen om restitutie te krijgen. Dat is me met een buskaart wel eens gelukt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het instsaptarief voor een houder van een persoonlijke voordeelurenkaart is 10 euro, voor een persoonlijke of anonieme chipkaart zonder abonnement is dat 20 euro. Je bent dus maximaal die 10 of 20 euro kwijt, maar dat zal altijd meer zijn dan het enkele reisje.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens bijgaand artikel in trouw mag je bij de NS drie keer de fout in gaan. Je kunt het met de klantenservice proberen te regelen om het alsnog te herstellen. Vergeet je vaak uit te checken dan kan de OV-Chipkaart geblokkeerd worden. Dat is geen boete, maar wel een straf.