Kun je je OV studentenkaart houden (incl. abbo)

Ik ben in oktober afgestudeerd en ben ondertussen al aan het zoeken naar een nieuwe baan. Op het moment heb ik een aantrekkelijke baan gevonden, helaas is het ongeveer anderhalf uur met het openbaar vervoer en heb ik straks geen recht meer op de studentenkorting.

Nu kost een traject kaart voor de NS naar dat bedrijf ca. 186 euro per maand en als ik met de bus zou gaan, ca. 172 euro per maand.

Nu weet ik dat wanneer je je studentenkorting niet stopzet je een boete krijgt, maar dat je nog wel "gratis" (afgezien van de boete) kunt reizen. Mijn vraag is dan ook hoe hoog is deze boete en zou het mogelijk zijn om deze voor langere periode te gebruiken (mijn abbo op de ov chipkaart is tot ergens 2012 geldig)?

Toegevoegd na 43 minuten:
Dit is wat ik terug vind op de site van IBG/DUO

Te laat

Als je je studentenreisproduct te laat stopzet, kost je dat € 68,- per halve kalendermaand.
Die halve maand gaat in na de vijfde werkdag van de eerste kalendermaand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Stop je je studentenreisproduct na de vijftiende, dan moet je € 136,- betalen. Voor elke volgende halve kalendermaand, gerekend vanaf de eerste en de zestiende dag van de maand, wordt de schuld € 68,- hoger.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd stopzetten van je studentenreisproduct. Je krijgt hierover geen bericht.

Lijkt me dus dat ik voor 136 euro onbeperkt kan reizen per maand zonder gevolgen of ben ik dan naief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betaalt je nieuwe baas je OV-kosten niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik nog niet, maar stel dat hij het wel betaald dan is dit nog altijd goedkoper dan de ns trajecten kaart en ik kan hem ook gebruiken in mijn eigen tijd om gratis te reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je baas betaald je reiskosten, ga je nou niet in de schulden lopen werken als je een baan hebt. Je baas krijgt zelfs belasting terug op dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reisvergoeding is géén recht en is dan ook niet standaard. Zelf kun je trouwens ook belasting terugkrijgen op dat soort zaken.

Het beste antwoord

je kaart mag je wel houden. alleen dan moet je op saldo reizen. je reisproduct moet er dan wel af.
je OV loopt gelijk met je Stufi, en als je die niet meer krijgt dan krijg je ook geen Ov-product meer. je zou het kunnen proberen(lijkt mij niet verstandig) maar dat moet je zelf weten. en je kunt hier maar een paar maanden gebruik van maken, want na januari komt er weer een nieuw product voor de Ov-kaart.

en je moet de maanden dat je met ov hebt gereisd terugbetalen. 68 euro per halve maand. + boete.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar..... je bent in oktober afgestudeerd?????? oktober 2009??? of ga je nog afstuderen?

dat was mij niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stond er inderdaad niet goed in, ik ga in oktober afstuderen.

Andere antwoorden (2)

je ov studentenkaart mag je niet houden want je bent afgestudeerd.

Je vraagt bij je nieuwe baan om de reiskosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het grootste probleem: de kosten die je nu moet maken voor het reizen. Lees hieronder even, je kunt als je afgestudeerd bent een gratis kortingskaart bij NS aanvragen!

Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren

Nadat je jouw studentenreisproduct van je Studenten OV-chipkaart hebt verwijderd, kun je je kaart gebruiken als reguliere persoonlijke OV-chipkaart en er bijvoorbeeld saldo op laden. Op www.ov-chipkaart.nl vind je meer informatie over (het reizen met) de persoonlijke OV-chipkaart.

Het is voorlopig niet mogelijk om reisproducten van NS op je Studenten OV-chipkaart te laden. NS heeft daarom een aanbod voor ex-studenten; je kunt een gratis Voordeelurenabonnement voor een jaar en twee NS dagkaarten aanvragen. Dat is een cadeau met een waarde van € 105,-. Je kunt het gratis Voordeelurenabonnement met het nummer van je Studenten OV-chipkaart aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd. Met het Voordeelurenabonnement krijg je een jaar lang 40% korting op alle treinreizen na 9:00 uur ’s ochtends en in het hele weekend.