Per dag rijden er gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinen rond om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen. Dit zijn dan alleen de treinen van NS. Er rijden óók nog treinen rond van goederenvervoerders en andere passagiersberijven.

Hoeveel treinen het precies zijn is niet zo simpel te beantwoorden. Ze rekenen bij de NS in rijtuigen, bakken en locomotieven. Een rijtuig is een gedeelte van een trein waar mensen kunnen zitten, maar die niet met een motor wordt aangedreven. Bakken zijn een soort rijtuigen, maar dan met motor. Een locomotief wordt gebruikt voor het aandrijven van treinen. Hierin zit alleen de motor met een machinist om de trein te besturen. In de locomotief zitten geen passagiers.
Een treinstel bestaat uit 2,3,4 of 6 bakken. De NS heeft ook verschillende materieelsoorten die in verschillende samenstellingen rijden.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven.

Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen.
De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en
50 ICM's 4- wagenstel.
70 IRM's(nieuwste dubbeldekkers)6-wagenstel en 47 IRM's 4-wagenstel.
75 DDAR'en (dubbeldek aglo-regio) 4-wagenstel (met motorbak óf met locomotief).
172 mat'64 2-wagenstel en 29 mat'64 4-wagenstel.
60 SGM (sprinters) 3-wagenstel en 30 SGM 2-wagenstel. 39 DM'90 (dieseltrein) 2-wagenstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gemiddeld vervoert NS zo'n 1,1 miljoen reizigers per dag verdeeld over 4500 treinritten.

Toegevoegd na 18 minuten:
4500 trienen reiden er dus, minimaal, op een normale werkdag rond.

Er zal ook materiaal vervoert worden van station a naar station b vanwege inzet in de loop van de dagen.

Dit 2 minnetjes slaan echt weer eens nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4493 treinen ongeveer.