waarom worden spoorbielzen vaak in kiezels en grind gelegd?

Geeft dat betere fundering dan bijvoorbeeld half in de grond geslagen klinkers op autowegen? En waarom worden kiezels en grind niet in de wegenbouw gebruikt als ondergrond voor het asfalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Kiezels en grind hebben een snelle afwatering (handig voor de potgangers en als het regent) het droogt dus ook snel en door het talud je wat ze vormen dempen ze wat terwijl de vormvastheid en de krachtverdeling op de ondergrond goed verloopt, de kracht (per oppervlak)van de wielen op de rails is gigantisch, die van de rails op de bielzen flink maar de last is kortstondig en de druk van de bielzen op de ondergrond is met een droge en vormvaste constructie gebaat.

Met de HSL en andere nieuwe technieken voldoen eiken bielzen en kiezels niet meer, dus gaat men over op gewapenden constructies, het maakt nogal uit of je met 120 of met >> 240KM/H over de rails gaat, vooral als er een bocht in de rails zit en er bobbeltjes zijn (de rails niet vlak is.) Dat laatste is echt gevaarlijk, zoals soldaten op een brug "uit de pas " moeten lopen om geen resonnaties te veroorzaken die een brug kunnen verwoesten, zo moet je bij rails uitkijken dat er zich geen tonen kunnen vormen die materiaalmoeheid kunnen veroorzaken.
Ook her ralicontact onderling is van groot belang, omdat de rails ook als elektrische geleiders dienst doen.
Bij dubbele snelheid is immers al 4x zoveel energie nodig.
De kiezeld hebben hun tijd dus gehad, als een HSL een steentje lanceert met 250KM/H en die krijg je tegen je hoofd..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meerdere redenen, Het geeft inderdaad een redelijk stabiele fundering op zandgrond, maar al die kiezel voorkomt ook dat in mum van tijd het onkruid metershoog tussen de rails kan opschieten.
Uiteraard geven vastgeslagen klinkers een nog betere ondergrond, maar dan ben je wel vele malen langer bezig met een vele malen duurder spoorwegennet. Vandaar dat ook voor de goedkoper en prima werkende kiezellaag is gekozen, en dat tot op de dag van vandaag over de hele wereld nog niet veranderd is. Grind is goedkoop en duurzaam.

Asfalt blijft slecht in vorm op een laag kiezel ; vergeet niet dat de rails het gewicht van zowel de spoorrail als de er overheen rijdende trein over een groot oppervlak verdelen. Met allemaal losse autootjes op een (buigzame) asfaltlaag heb je allemaal kleine 'puntbelastingen', die het hele wegdek snel zouden vervormen. Daarom wordt voor asfalt altijd een stevige onderlaag van aangetrild ./ aangedrukt zand gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om met je laatste vraag te beginnen... grind of puin wordt vaak gebruikt als ondergrond/fundering voor bijvoorbeeld asfalt of klinkers. Eerst een laag puin, dan zand, dan stenen.

Spoorbielzen liggen in het grind, omdat enigszins beweegbaar is. Het weer dat invloed heeft op het volume van ijzer, kan dan wat vrijer spelen.
Ook worden trillingen beter gedempt en kunnen de mensen in de buurt van de rails rustiger wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om schokken te absorberen bv, je zou ook jezelf af kunnen vragen waarom de bielzen van hout zijn. Staal (rails) kan uit zetten en de bielzen kunnen dat door hun elasticiteit op vangen, weet je ook meteen waarvoor die stenen dienen, als het beton was konden de rails nergens naar toe waardoor ze kunnen afbreken of andere gekke dingen doen bij heet weer. Plus natuurlijk de redenen hierboven gegeven. Het is gewoon makkelijker om stenen neer te gooien dan van alles beton te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grindlaag is volgens mij meer afwerking. De HSL staat tussen H I Ambacht en Leiden bv op heipalen tussen de 15 en 27m. Ik heb ze er zelf naartoe gebracht namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het gebruik van grind geen remmende werking op het uitzetten van materiaal, vanwege zgn. flexibeler /beweegbaarder ondervlak. Het heeft vooral met de ruimte aan de beide weerskanten te maken, daar komt de kracht nml. op te liggen en dat vang je niet echt met een bepaald type ondervlak (zoals met grind) op. Net als bij zoab: het gaat vooral om de structuur van het materiaal zelf waardoor je, in dit geval bijv. een deel van de consequenties van uitzetting en krimp kunt vermijden.