Kiezels en grind hebben een snelle afwatering (handig voor de potgangers en als het regent) het droogt dus ook snel en door het talud je wat ze vormen dempen ze wat terwijl de vormvastheid en de krachtverdeling op de ondergrond goed verloopt, de kracht (per oppervlak)van de wielen op de rails is gigantisch, die van de rails op de bielzen flink maar de last is kortstondig en de druk van de bielzen op de ondergrond is met een droge en vormvaste constructie gebaat.
Met de HSL en andere nieuwe technieken voldoen eiken bielzen en kiezels niet meer, dus gaat men over op gewapenden constructies, het maakt nogal uit of je met 120 of met >> 240KM/H over de rails gaat, vooral als er een bocht in de rails zit en er bobbeltjes zijn (de rails niet vlak is.) Dat laatste is echt gevaarlijk, zoals soldaten op een brug "uit de pas " moeten lopen om geen resonnaties te veroorzaken die een brug kunnen verwoesten, zo moet je bij rails uitkijken dat er zich geen tonen kunnen vormen die materiaalmoeheid kunnen veroorzaken.
Ook her ralicontact onderling is van groot belang, omdat de rails ook als elektrische geleiders dienst doen.
Bij dubbele snelheid is immers al 4x zoveel energie nodig.
De kiezeld hebben hun tijd dus gehad, als een HSL een steentje lanceert met 250KM/H en die krijg je tegen je hoofd..........