Inderdaad. Nieuws uit 1995:

Het apparaat is te vergelijken met de oranje black box in vliegtuigen. Aanleiding voor de maatregel is het treinongeluk in Hoofddorp in 1992, dat aan vijf mensen het leven kostte. De oorzaak van dat ongeluk was moeilijk vast te stellen. Uiteindelijk bleek dat de trein was ontspoord doordat de machinist te hard had gereden.

De black box, een apparaat van twintig bij elf bij vijf centimeter, registreert gedurende de laatste veertig gereden kilometers de snelheid van de trein, de stand van de seinen en de remopdrachten die de machinist geeft. Iedere tien meter wordt de snelheid opgenomen.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. Met als toevoeging dat alle gesprekken tussen machinist en verkeersleiding worden opgenomen en een tijdje worden bewaard. Verder is het spoor verdeeld in secties. Elke overgang van een trein van de ene naar de volgende sectie wordt geregistreerd, en al die registraties worden een tijd bewaard. Hetzelfde geldt voor de metingen van de assentellers die hier en daar langs het spoor staan. Tot slot zijn er op enkele plekken druk- en trillingsmeters in het spoor aangebracht. Die registreren gewicht, asdruk en drukverdeling van elke passerende trein. Ook de gegevens van die systemen worden geregistreerd en een tijdje bewaard.