Wat zijn die zwarte blokjes, die over een heel stuk spoor tegen de rails zijn geklikt?

Ik heb het nu al op een paar plaatsen gezien, hele stukken spoor, waar zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de rails, zwarte blokjes zijn gezet. Ze zijn vrij eenvoudig vast geklikt met metalen klemmetjes.
Ik vermoed zelf dat het geluidsdempers zijn voor omwonenden. Is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad geluidsdempers. ProRail brengt die op het spoor aan, om het geluid van langsrijdende treinen te dempen.

Toegevoegd na 9 minuten:

Ik weet niet of jullie (ik bedoel niet-ProRail-medewerkers) bij onderstaande sites kunnen, of dat die alleen voor ProRail-medewerkers toegankelijk is. Ik zou zeggen: probeer het.

De eerste site is een algemene site over spoorgeluid en wat ProRail eraan doet om dat geluid te verminderen.

De tweede link verwijst naar een PDF-document. Daarin staat over de raildempers (zo heten die dingen) het volgende:

"
Raildempers zijn voorgevormde elementen van elastisch materiaal (een soort rubber) en staal. Ze worden tegen de zijkanten van de rails geplaatst en dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt. Raildempers zijn niet goedkoop, maar in veel situaties is de toepassing niet duurder of zelfs goedkoper dan (verhoging van) geluidsschermen. Momen-teel is slechts één type van één leverancier beschikbaar.

Er komen naar verwachting nog meer typen met andere werking op de markt. Door marktwerking zullen de kosten dalen.
"
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
We hebben tegelijk zitten typen - ik heb intussen een toevoeging op mijn antwoord geschreven, met twee links waar je hopelijk bij kunt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank! In ieder geval fijn te weten dat je wat aan mijn antwoord hebt!